Doorgaan naar hoofdcontent

rondje erf, rondje herfst








De herfst ligt al een tijdje op de loer.
De zon won het nog iedere keer. 
Heerlijk was dat.
Maar nu is het zover.
Even een rondje over het erf.
Een rondje erf, een rondje herfst.






Ik sprak een toerist op ons erf
Hij was een van de laatste kampeerders van de camping waar ie stond.
Hij had een prachtig 'boer zoekt vouw busje".
Reden om een extra praatje te maken. Altijd leuk
Hij was met het busje naar Spanje op vakantie geweest.
Maar nu het weer zo prachtig was,
hadden ze toch nog gekozen voor een paar dagen Ommen.
's Morgens uit de tent en 's avonds aan het einde van de dag 
genoot ie van de nevels, de mist  over de velden van de lege camping. 
De lage mist, de opkomende dag., de kleuren. 
Hij vroeg:  "Is dit altijd zo in september, oktober..."
Hij kende het niet...











Ja, al sinds de wereld bestaat...
Gelukkig genoot ie nu. 
en leerde weer een stukje meer van een mooie wereld buiten.






   Een rondje erf is altijd heerlijk, 
gewoon wat kijken, een beetje lummelen
Bij het bos hebben we een paar dikbil-stiertjes lopen.
Die trekken zich niets van me aan.
Hun ontbijt moet gegeten.
Hun billen kunnen nog wel een stukje dikker... 









De picknicktafel ligt bezaait met kleine blaadjes van de berk.
Mijn oog valt op dit ene kleine blaadje.
Zijn steel vormt samen met zijn schaduw een hartje.
Hee klaproos, jouw idee.
Je fotografeerde dit vaak. 
Hier is er ook een..








Nu even het bos in.
Zomaar aan ons erf grenst een stukje bos.
Ik gebruik het voor onze aktiviteiten,
en noem het "boerenbos". 
Het is vroeger neergezet voor geriefhout.


Een heerlijke plek om even door te wandelen.
 Wat een paddestoelen zijn er al te ontdekken...
















....sommige zijn nog maar net boven,








...of doen nog vreselijk hun best  boven te komen








Sommige staan bij de kabouters.
Natuurlijk, zo hoort het. 
Paddestoelen en kabouters horen bij elkaar.








Mijn kabouter is nodig aan een  verfbeurt toe , zie ik.
De paddestoel heeft dit niet nodig.
 Prachtig zoals ie is.
Mijn toestelletje kan 't niet zo scherp neer zetten,
maar een indruk geven  wel
Mooi he ? 











Ik loop even door naar de sloot
Nog helemaal omsloten door de mais.
Maar niet lang meer.
Dan maakt de hakselaar er weer een open landschap van.
Ik tref hier een paardebloem aan die wat in de war is.
Nee, geen voorjaar toch..








Kijk maar in de sloot.
Daar ligt al genoeg blad.
Het doet zijn best niet te zinken.
Maar helaas,
de zwaartekracht wint toch...
















Een triest einde voor deze bladeren.
Net als  de zonnebloem die ik  naast het doolof vindt. 
Afgeplukt door een baldadig bezoeker.


Nou ja, wij zijn ook jong geweest. 
En als het niet erger wordt als dit.


Ik kan er mooi dit logje mee eindigeen
Zo krijgt ie toch nog een goed doel.
Een beetje charmant einde zelfs .



Doei !


Een goede week allemaal,


 zonder al te veel herfststormen....

































Reacties

  1. heerlijk ina,
    herfst is écht aangekomen hé. geweldig wel met al die kleuren, en de geuren niet te vergeten,
    hartjes kunnen er nooit genoeg zijn, dus lekker van genieten zeg ik :-)

    geweldig,
    ik hoop dat we nog een paar mooie dagen hebben ina,
    ondertussen wens ik jou een héél mooi weekend toe, zonder ál te veel nattigheid:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat geweldig die natuur, dit is toch genieten met een hoofdletter.Je hartje, je moet het maar zien hoor en dan je paddenstoelen, juweeltjes en je kabouter:))Ik heb ze net weer een likje gegeven, leuk je post!!!!
    Ik heb genoten!

    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie foto's heb je gemaakt en geplaatst!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig, wat leuk om te lezen
    gr. Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik heb genoten van je rondje op het erf.. mooi verteld en mooie fotos, vooral die van de uitgebloeide paardebloem, echt schitterend!

    fijne herfstweek!
    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dank je wel voor het reageren op onze blog !

Populaire posts van deze blog

GENIET-trekkers!

 GENIET-trekkers Het was een bijzonder jaar voor ons boeren.  Maar ook voor de burgers. Wat zagen ze veel boze boeren en  boze trekkers voorbij komen. Helaas was er ook veel overlast.  Vlak voor de kerst hebben veel boeren iets  "terug willen doen".  Bij ons in Ommen waren er  4 jonge enthousiaste boerinnen  die hun kwaliteiten bij elkaar gegooid hebben. om iets moois te organiseren... Volgens mij is het gelukt!  Ik ben trots op die jonge boerinnen!  Ik mocht hier een filmpje van maken.  met hetzelfde doel als zij hadden... Om van te GENIETEN!  Zie hier de GENIET-trekkers !  Geniet ervan !  En van deze gelegenheid maken we gebruik  om u alvast een goed 2023 toe te wensen!  Met veel momenten  om van te GENIETEN ! 
TE TE veel stikstof.... Stikstof . Het is een mooi goedje.  Maar het is er TE veel.  En overal waar TE voor staat is niet goed he?  Behalve TEVREDEN.  Dat weten we allemaal.  Van onze grootmoeders en grootvaders.  Dus er moet wat aan gedaan worden... Alles in rep en roer.  Want er is al TE lang niets aan gedaan.  En zo langzamerhand  is er een TE groot probleem.  Het neemt alles mee.  De natuur, de bouw, onze huizen, onze wegen, ons leven. Alles.  Althans dat wordt er gezegd.  Maar wat is waar?  Weet jij het ?  De echte waarheid?  Iedereen heeft zijn of haar eigen waarheid.  Met of zonder gedegen onderzoek.  Met of zonder eigen belang. Met of zonder doorzichtigheid.  Maar we gaan er wat aan doen!  We hebben een dader:   "De boeren!"  Zij zijn het probleem  en gaan dit oplossen!  Dat is fijn!  Want dan kunnen we verder.  Ook met al het andere waar TE  voor staat. TE veel vliegen naar TE verre reizen. TE veel eten wat van ver komt en  TE veel bewerkt is. TE veel verpakkingen om

De levensreis van Dora 149: van kalfje naar koe.

VOORAF:  De levensreis  van Dora, (waar deze blog over gaat,) op onze boerderij staat niet op zichzelf. Het zou model kunnen staan  voor heel veel koeien-levens. Regulier en biologisch, groot en klein Ja, zelfs voor alle dierenlevens op boerderijen! Onze boerderij is niet beter als een andere. Iedere boerderij heeft z'n eigen werkwijze. Maar heus, iedere boerderij geeft net zo veel  zorg en aandacht aan zijn/haar dieren,  als wij! Dat is waar! Ik kan het weten, want ik zie het overal om me heen,  in mijn eigen boerenomgeving. Er wordt zoveel geschreven en beslist  over boeren en boerderijen. Niet alles met respect en waarheidsgetrouw. Dit doet de sector geen recht, de mensen die er werken pijn. "Wie vraagt er nog naar achtergronden i.p.v. een eigen mening/verhaal voorop te stellen?" "Wie denkt er eerst nog goed na  over de gevolgen van  zijn/haar woorden/daden/beslissingen ?  Daarom vraag ik: "Laten we met mee