Doorgaan naar hoofdcontent

Afrikaanse boog op het boerenerf.






Heerlijk tegenstrijdig.
Een "Afrikaanse boog op een boerenerf". 

Begonnen door  
een uit de hand gelopen hobby.

Pompoenen kweken, pompoenen verkopen, 
pompoenkwekers bezoeken...

We kwamen bij de Tonda Pondana 
van Martin Spiegelenberg. 
Wat een pompoenpracht daar!
Op de velden van Vorden 
kweekte ie talloze pompoenen
had er tunnels en bogen 
met de meest vreemde hang-pompoenen. 
We keken en genoten volop. 
En daar broeide het plan: 
"Zelf zo'n boog!".. 
Uitgevoerd. 
Contact gezocht 
met de grote kweker 
Zaden gekregen.
Heel bijzonder 
van zijn eigen reizen door Afrika.
(Helaas is Martin Spiegelenberg gestopt 
voor wie het leuk vind hier  zijn verhaal.)

De eerste Afrikaanse boog 
op ons eigen boerenerf begon te ontstaan. 





Dit jaar ging het niet zo goed met de boog.
Gigantische regenbuien in het voorjaar
maakten dat zeker 3/4 deel 
van de zorgvuldig opgekweekte plantjes 
dood gingen.
Gelukkig is de zomer goed geweest 
voor de plantjes die wisten door te zetten. 
En nu staan ze er prachtig bij.
De witte bloemen bloeien tot in de lucht..














En de vruchten groeien 
prachtig door de boog heen 
óf liggen er heerlijk boven op
óf rusten een beetje op de gras .










Inmiddels zijn de Afrikaanse soorten 
niet zo onbekend meer.  
De  meest bekende is nu wel de flessenhals.


Grappig is, dat er op onze boog 
  nóg een Afrikaanse plant bij gekomen is.
Zonder dat we het wisten... 

Vanwege de karige plantjes in het voorjaar
dacht ik de boog te redden met wat 
onbekende zaden. 
Ik kreeg ze  van iemand 
die op Corsica op vakantie was geweest.
Het werd een klimplant met prachtige bloemen 
én prachtige bonen !!








Bij het grote groene blad, de witte bloemen 
en de blauwe lucht steekt ie mooi af.












Ik noem hem de Corsica plant. 
dat is het niet natuurlijk.
Effen een tuingroep op facebook gevraagd.
Toch handig zoiets.

Blijkt het de Lap-Lap boon te zijn. 

Een plant afkomstig, 
juist ja, 
 uit Afrika.... 
Grappig
 zonder dat ik  het  wist 
zijn de Afrikaanse pompoen en de onbekende klimplant 
op onze boog in het Hollandse boerenland
al jaren maatjes van elkaar! 
Dezelfde roots... 

Leuk, leuk  !!

Dat houden we er dus mooi in.
Als tenminste de Hollandse buien het toelaten....



Nog even door met tuin en bos.  
De meest donkere zonnebloem
 van de tuin bloeit.
Een plaatje waard.







De zonnebloem.
Allerlei kleuren.
Allerlei soorten.
Ideaal zijn de vertakte soorten.
Ze bloeien veel en veel langer. 

Met een briesje wind, 
wuiven ze  heen en weer, 
de meeste met hun kopje naar de zon.


Zo met afstand 
mijn favoriete plant ! 
  Al jaar, 
  na jaar,
 na jaar
 na jaar
  na jaar
     na jaar   
en ik hoop 
nog vele jaren !!









De springbalsemien staat nog in mijn tuin
maar ik wil hem verhuizen naar het bos.
De plant is mooi, ruikt heerlijk
 maar past eigenlijk niet in de tuin. 
Naar het het bos,
 dat lijkt me een beter plan.







Een leuk werkje.
De zaden kun je zo  heerlijk open laten knappen.







In het bos is het  al een beetje herfst..
Of ik wil of niet.. 
De eerste paddenstoelen zijn er. 







Ik heb nooit zo heel veel zin in de herfst,
maar vooruit dan maar..

Ik doe een nare ontdekking 
tijdens het verspreiden van de zaden.

Een kleine bewoner van het bos
ligt zomaar op de grond.

Hoe kan dit nu ? 
Uiterlijk zie je er niets aan. 

en het zijn zulke mooie beestjes !! 







Ik geef hem een ander plaatsje.
tussen wat oude gekapte boomstammen.

Bah, niet leuk.

Ook niet voor een einde van dit blogje
 Terug naar de Afrikaanse boog dan maar.


Oohh nog en vraagje voor de fotografen onder ons.

Ik fotografeer nog altijd met mijn
 gewone camera
maar wil graag over naar een spiegelreflex.
Wat zou een handig instapmodel zijn.?
Heeft iemand nog tips ?
Of weet iemand een leuk toestel??



Dan nu, de groetjes !
Een fijne week gewenst
met wat Afrikaanse zon
gemengd met Hollandse buien
is er vast voor elk wat wils!!















/

Reacties

  1. Oh, wat is die Afrikaanse boog mooiiii......en dan die koeien erbij op de achtergrond. Het eekhoorntje ligt er zielig bij maar je zonnebloemen schitteren. Heb weer genoten van je mooie blog, foto's en altijd de juiste woorden.
    Groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig die Afrikaanse boog, dat zag ik zelfs niet (nooit) in Afrika
    waar één van onze kinderen woont. En de reuze-balsemien,
    als we die hun gang lieten gaan stond er niets anders meer in onze tuin.

    En die klein eekhoorn, dat is droevig.
    Toch een mooi logje, Ina.

    groetjes,
    ria39

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dank je wel voor het reageren op onze blog !

Populaire posts van deze blog

GENIET-trekkers!

 GENIET-trekkers Het was een bijzonder jaar voor ons boeren.  Maar ook voor de burgers. Wat zagen ze veel boze boeren en  boze trekkers voorbij komen. Helaas was er ook veel overlast.  Vlak voor de kerst hebben veel boeren iets  "terug willen doen".  Bij ons in Ommen waren er  4 jonge enthousiaste boerinnen  die hun kwaliteiten bij elkaar gegooid hebben. om iets moois te organiseren... Volgens mij is het gelukt!  Ik ben trots op die jonge boerinnen!  Ik mocht hier een filmpje van maken.  met hetzelfde doel als zij hadden... Om van te GENIETEN!  Zie hier de GENIET-trekkers !  Geniet ervan !  En van deze gelegenheid maken we gebruik  om u alvast een goed 2023 toe te wensen!  Met veel momenten  om van te GENIETEN ! 
TE TE veel stikstof.... Stikstof . Het is een mooi goedje.  Maar het is er TE veel.  En overal waar TE voor staat is niet goed he?  Behalve TEVREDEN.  Dat weten we allemaal.  Van onze grootmoeders en grootvaders.  Dus er moet wat aan gedaan worden... Alles in rep en roer.  Want er is al TE lang niets aan gedaan.  En zo langzamerhand  is er een TE groot probleem.  Het neemt alles mee.  De natuur, de bouw, onze huizen, onze wegen, ons leven. Alles.  Althans dat wordt er gezegd.  Maar wat is waar?  Weet jij het ?  De echte waarheid?  Iedereen heeft zijn of haar eigen waarheid.  Met of zonder gedegen onderzoek.  Met of zonder eigen belang. Met of zonder doorzichtigheid.  Maar we gaan er wat aan doen!  We hebben een dader:   "De boeren!"  Zij zijn het probleem  en gaan dit oplossen!  Dat is fijn!  Want dan kunnen we verder.  Ook met al het andere waar TE  voor staat. TE veel vliegen naar TE verre reizen. TE veel eten wat van ver komt en  TE veel bewerkt is. TE veel verpakkingen om

De levensreis van Dora 149: van kalfje naar koe.

VOORAF:  De levensreis  van Dora, (waar deze blog over gaat,) op onze boerderij staat niet op zichzelf. Het zou model kunnen staan  voor heel veel koeien-levens. Regulier en biologisch, groot en klein Ja, zelfs voor alle dierenlevens op boerderijen! Onze boerderij is niet beter als een andere. Iedere boerderij heeft z'n eigen werkwijze. Maar heus, iedere boerderij geeft net zo veel  zorg en aandacht aan zijn/haar dieren,  als wij! Dat is waar! Ik kan het weten, want ik zie het overal om me heen,  in mijn eigen boerenomgeving. Er wordt zoveel geschreven en beslist  over boeren en boerderijen. Niet alles met respect en waarheidsgetrouw. Dit doet de sector geen recht, de mensen die er werken pijn. "Wie vraagt er nog naar achtergronden i.p.v. een eigen mening/verhaal voorop te stellen?" "Wie denkt er eerst nog goed na  over de gevolgen van  zijn/haar woorden/daden/beslissingen ?  Daarom vraag ik: "Laten we met mee