Doorgaan naar hoofdcontent

Een prachtig boeren-begin van de dag...


We zijn zó super verwend
de afgelopen week! 
Wat een week! 
Wat een weer! 
Maar het mooist
was natuurlijk 
Het begin,
het begin van de dag 
het boeren-begin van de dag ! 

Het boeren-begin van 27 september 
 zag er zo uit....










Wat een plaatje 
wat een feest.

 Ik laat het vaak zien 
op mijn blog. 
Ik weet het. 
Maar als je zoiets moois ziet,
dan moet je het toch wel delen?!
Wie weet 
kan iemand anders 
er ook zo van genieten.









Dus, 
voor wie wil,
geniet even mee 
van de plaatjes 
van onze drachtige koeien 
die wakker worden
 bij de opkomende zon.













In de stal, 
ook een prachtig boeren-begin
van de dag.
Ja, ook al eerder genoemd.
Het licht 
wat door de stal deuren binnenkomt
bij de zojuist gemolken koeien...














Je mag afhaken hoor, 
als je denkt,
dit ken ik al.

Maar blijf, 
als je net als ons, 
telkens weer,
 kunt genieten
van een prachtig boeren-begin....

















Zie ze roken. 
de kou en de zon
verklaren hun rook gedrag.
Nou ja
het is hier tenslotte
"Rokes Erf"...













Alle kritiek ten spijt,  
Onze koeien hebben het goed in de stal.
.
Door de staldeuren aan de achterkant
 zien ze de zon opkomen
Door de staldeuren aan de voorkant
 zien ze de zon ondergaan.
Elke dag
de zon zien opkomen en ondergaan.

Welk mens kan dat nu zeggen ?

Ach, ze gaan heus naar buiten.
Maar alle kritiek op die stallen,
is dat nu nodig ?

Sorry,
dit was even een zijsprongetje
we gaan verder
met het boerenbegin
van de dag.











De lezer die hier vaak komt, 
weet ook,  
dat ik altijd even 
de tuin in ga 
 op zo'n ochtend.
Hier is ie 
de plant van vandaag! 











De armeluis-orchidee 
weet alwéér
een plekje te veroveren
 in de zon
 en dus ook op deze blog... 













Daarna ga ik
samen met de eerste zonnestralen, 
via het oude achterhuis 
naar binnen













De kalfjes die hier huizen
kijken me aan,
of kijken 
het prachtige ochtendlicht aan, 
of 
gaan onverstoorbaar verder 
met hun brokken ontbijt. 
Hoe het ook zij,
het boeren-begin is ook hier aanwezig.















Twee dagen later, 
we starten opnieuw
met een prachtig
boeren-begin van de dag....













Wat een rijkdom.. 
Kijk toch eens...  
Daar wil je toch bij zijn? 














Winner is mee gegaan.
Maar heeft geen aandacht 
voor dat bijzondere boeren-begin
van de dag.
'Is blij, dat wel, 
speelt en doet.
Op de hoge kuilvoerbulten
 achter ons huis
vermaakt ze zich prima.
Ik maan haar tot stil zitten,
Ze is trouw, 
en luistert,
maar haar ogen 
zeggen toch wat anders....













Maar een tikkeltje dauw 
deze morgen.
Dat komt goed uit
We hebben gras los liggen,
wat nog moet drogen. 
Dus 
met zo min mogelijk dauw 
gaat het drogen sneller.














Ook vandaag
zijn de drachtige koeien 
al weer vroeg uit de veren.
Ze grazen al
voor hun eerste maaltje van vandaag!













Naast de silowanden van de kuilbulten
tref ik de kat aan.
Ze doet haar ochtendwasje. 
Ze ziet het resultaat 
door haar silhouet 
op de 
betonwand
te bekijken.
Slimme kat, 
die kat van ons!














Ik blog verder als er alweer
 drie ochtenden voorbij zijn ...
September is inmiddels  ingewisseld voor oktober.
 Nog steeds 
worden we verwend 
door de mooie ochtenden. 












Ik ben wat later vandaag
Volledige dichte mist
maakt alles 
ook wat later 
zichtbaar vandaag.
Alle spinnetjes 
zijn de dag, 
ijverig als ze zijn,
 wél vroeg begonnen. 
De mist heeft 
de draden van de spinnetjes 
wit en vochtig gemaakt
Overal zie je ze hangen. 
Langs stallen, bomen, hekken
én prikkeldraad



















Achter het draad,
onze kalveren.
  Oók nog maar net wakker.
En oók 
een beetje aan de late kant vandaag.








Oh, oh,
Zelfs de eerste plasjes 
komen nog maar net... 












,









Terug door de tuin,
Kijk dat is andere koek! 
De zon komt hier tevoorschijn ! 
Over ons erf, huis en  tuin 
worden de eerste stralen
dwars door de mist zichtbaar .













In de tuin  wacht een prachtige verrassing.

Ik denk, 
dat er een spinnen-bijeenkomst 
is geweest....











  

Wauw, 
Wat super mooi gemaakt! 

Welke kunstenaar 
neemt de uitdaging aan
 en kan zoiets moois maken? 













De zon door de draden, 
dat is toch een kunstwerk 
van wereldformaat!

Wie biedt? 

















Oke, nog één ochtend, 
de zaterdagochtend
en dan is de verwenweek voorbij. 

Dit is ie,
het boeren-begin van 3 oktober 2015.












Grappig,
de koeien zijn inmiddels gewend 
aan mijn vroege ochtend bezoek
Ze komen direct nieuwsgierig kijken. 















Dag koetjes,
 het was prachtweek!
Samen met de zon 
hebben jullie 
elke dag 
voor een prachtig boeren-begin gezorgd .

Vier keer,
 beste lezers 
liet ik jullie 
dit  prachtige boeren-begin zien.







Ik hoop dat jullie genoten hebben. 
Dan nemen we bij deze 
afscheid.
Maar niet,
voordat ik verteld heb
dat 
na elk  prachtig boeren-begin 
een werk-dag wacht.
Het zijn lange dagen,
met veel werk.
Maar we doen het graag. 
voor ons zelf,
voor het voedsel
voor jullie voedsel.

Het zou fijn zijn 
als jullie er
af en toe
met respect aan denken.







Als het ontbijt,
 bij jullie op tafel staat. 
Jullie eigen prachtig boeren-begin
 met melk, yohurt, kaas en boter.

Dan graag iets minder kritiek,
iets meer respect 
voor onze prachtige boerenbedrijven.

En ?
Kom rustig een keer mee-genieten
van een prachtig boeren-begin van de dag !!








Reacties

  1. Mooi dat strijklicht in de stal! Zo mooi is het op het platteland: ik zou met niemand willen ruilen! En kritiek op de sector? Ik leg het naast me neer, kost anders veel te veel negatieve energie. Transparant zijn en eerlijk blijven, meer kunnen we niet doen. En gewoon trots zijn op ons mooie werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik haak niet af hoor, ik geniet. Van de omfloerste foto's, van de dieren in de wei en in de stallen en natuurlijk van het spinnen-kunstwerk. Helaas ben ik geen vroege vogel en daardoor mis ik veel.

    dank je wel,
    ria39

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik haak niet af hoor, ik geniet. Van de omfloerste foto's, van de dieren in de wei en in de stallen en natuurlijk van het spinnen-kunstwerk. Helaas ben ik geen vroege vogel en daardoor mis ik veel.

    dank je wel,
    ria39

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze post had ik even gemist, maar afhaken doe ik niet hoor, voor mij heb jij een van de mooiste blogs die er zijn. Op deze frisse maar zonnige zondagochtend heb ik even heerlijk zitten genieten van jou mooie boerenleven. Schitterende foto's, rake woorden, jullie mogen blij en trots zijn op je werk!
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een leuke blogje! ik zag u via andere blogster, ik volg meestal blogjes die hebben de zelfde hobbys als ik, ik zal zeker weer hierop terug komen. groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een leuke blogje! ik zag u via andere blogster, ik volg meestal blogjes die hebben de zelfde hobbys als ik, ik zal zeker weer hierop terug komen. groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Genoten van de foto's. en mijn complimenten voor de foto's.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dank je wel voor het reageren op onze blog !

Populaire posts van deze blog

GENIET-trekkers!

 GENIET-trekkers Het was een bijzonder jaar voor ons boeren.  Maar ook voor de burgers. Wat zagen ze veel boze boeren en  boze trekkers voorbij komen. Helaas was er ook veel overlast.  Vlak voor de kerst hebben veel boeren iets  "terug willen doen".  Bij ons in Ommen waren er  4 jonge enthousiaste boerinnen  die hun kwaliteiten bij elkaar gegooid hebben. om iets moois te organiseren... Volgens mij is het gelukt!  Ik ben trots op die jonge boerinnen!  Ik mocht hier een filmpje van maken.  met hetzelfde doel als zij hadden... Om van te GENIETEN!  Zie hier de GENIET-trekkers !  Geniet ervan !  En van deze gelegenheid maken we gebruik  om u alvast een goed 2023 toe te wensen!  Met veel momenten  om van te GENIETEN ! 
TE TE veel stikstof.... Stikstof . Het is een mooi goedje.  Maar het is er TE veel.  En overal waar TE voor staat is niet goed he?  Behalve TEVREDEN.  Dat weten we allemaal.  Van onze grootmoeders en grootvaders.  Dus er moet wat aan gedaan worden... Alles in rep en roer.  Want er is al TE lang niets aan gedaan.  En zo langzamerhand  is er een TE groot probleem.  Het neemt alles mee.  De natuur, de bouw, onze huizen, onze wegen, ons leven. Alles.  Althans dat wordt er gezegd.  Maar wat is waar?  Weet jij het ?  De echte waarheid?  Iedereen heeft zijn of haar eigen waarheid.  Met of zonder gedegen onderzoek.  Met of zonder eigen belang. Met of zonder doorzichtigheid.  Maar we gaan er wat aan doen!  We hebben een dader:   "De boeren!"  Zij zijn het probleem  en gaan dit oplossen!  Dat is fijn!  Want dan kunnen we verder.  Ook met al het andere waar TE  voor staat. TE veel vliegen naar TE verre reizen. TE veel eten wat van ver komt en  TE veel bewerkt is. TE veel verpakkingen om

De levensreis van Dora 149: van kalfje naar koe.

VOORAF:  De levensreis  van Dora, (waar deze blog over gaat,) op onze boerderij staat niet op zichzelf. Het zou model kunnen staan  voor heel veel koeien-levens. Regulier en biologisch, groot en klein Ja, zelfs voor alle dierenlevens op boerderijen! Onze boerderij is niet beter als een andere. Iedere boerderij heeft z'n eigen werkwijze. Maar heus, iedere boerderij geeft net zo veel  zorg en aandacht aan zijn/haar dieren,  als wij! Dat is waar! Ik kan het weten, want ik zie het overal om me heen,  in mijn eigen boerenomgeving. Er wordt zoveel geschreven en beslist  over boeren en boerderijen. Niet alles met respect en waarheidsgetrouw. Dit doet de sector geen recht, de mensen die er werken pijn. "Wie vraagt er nog naar achtergronden i.p.v. een eigen mening/verhaal voorop te stellen?" "Wie denkt er eerst nog goed na  over de gevolgen van  zijn/haar woorden/daden/beslissingen ?  Daarom vraag ik: "Laten we met mee