Doorgaan naar hoofdcontent

Ingrid het roodborstje.

Ik kwam haar  tegen in het bos.
Ze keek me aan
en bleef even zitten
We kwamen in gesprek
 Ik zei:
 "Roodborstje wat ben je mooi!" 
                                                                      "Dank je", meldde ze.
 Ze nam het compliment
dankbaar aan,
rechtte haar rug,
stak haar prachtig rode borst vooruit.









"Jij bent onderdeel
van de natuur rondom ons heen
De natuur is zo mooi,
Ik ben blij dat ik van je kan genieten."
zei ik. 

"Graag gedaan,
 Maar jij bent ook mooi",
zo sprak het roodborstje.

"Ik?"
"Ja jij!"
"Ieder mens is mooi.
Jullie hebben armen
om van alles te kunnen maken.
Dat is mooi!
Jullie hebben een hoofd
om goed na te kunnen denken,
jezelf te ontwikkelen.  
Dat is  super!!
Maar het mooist van al:
jullie hebben een hart om lief te hebben.
Dat is van onschatbare waarde !!!"

"Wauw, roodborstje,
wat een wijsheid."

"Ach..."
zei het roodborstje
en keek even peinzend in de verte.....













"Wij zijn mooi, maar doen alles instinctief, 
meer als ons nest kunnen we niet maken, 
we kunnen ons niet verder ontwikkelen 
als een kleine schattig vogeltje.
Ons hart kan niet zoveel lief hebben 
als dat van jullie,
 niet zo 
barmhartig, 
vrolijk, 
blij, 
meelevend, 
boos,
verdrietig, 
opgewekt, 
verwonderd 
en liefdevol zijn 
als dat van jullie."


"Oei roodborstje, je maakt me stil.
Wij mensen denken hier nooit zo bij na.
Wat mooi,
 wat positief denken 
over ons mensen 
terwijl we er vaak niet zoveel van bakken"

"Zouden jullie wel moeten doen."
 zei het roodborstje
 en keek me een
klein beetje streng aan.













"Van alle levende wezens in de natuur 
 zijn jullie degene die de meeste gaven
gekregen hebben. 
Jullie hebben alle reden 
om blij en vol van liefde.
door het leven te gaan."  


Tja, dit maakt me nog stiller dan ik al was.  
Ik kan niet meer bedenken als de simpele vraag 
 "Roodborstje zou jij een mens willen zijn ?" 

"Nee dat niet " 
zei het roodborstje, 
"Maar ik zou wel graag 
net al jullie een naam willen hebben"

"Oh en hoe zou je willen heten? " 

"Ingrid"
 zei ze 

"Waarom Ingrid?"

"Nou die ken ik, 
'is jarig op de dag van de lente. 
Ik zou op haar schouder 
meegenieten van haar vrolijke dag,
 maar haar ook 
heel  stiekem
 een portie geluk en gezondheid toebedelen".

Het roodborstje knipoogde 
en deed er een geheimzinnig lachje bij.


"Want lieve mensen 
dat kunnen jullie  nu eenmaal  niet,
en ík wel.... "


Ingrid, het roodborstje 
zette zich nog even op een andere tak 
en vloog weg.
de prachtige wereld in 
op weg naar 
de echte Ingrid, 
geboren op de dag van de lente...














Dag lieve Ingrid 
doe de groetjes aan die andere 
lieve Ingrid 
en wens haar veel plezier 
op haar eigen vrolijke dag!  




















Reacties

  1. Mooi blog! En de felicitaties voor Ingrid :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was weer genieten, Ina!
    Fijne zondag en groetjes, Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi! Je schrijft heel fijntjes. Het raakte me.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie post met mooie woorden!!! Zo mooi Ina!!
    Gelukkig verschijnt er iedere dag een roodborstje in onze tuin...
    Ik wens je mooie paasdagen!

    Lieve groet Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Schitterend blogje Ina,
    lief en teder.

    Dank voor je lieve woorden op mijn blog.
    Vreugdevolle Paasdagen.
    ria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi Ingrid! Het lost niet alle problemen op, maar schrijf het van je af, het helpt echt... Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook jou brengt de roodborst vreugde.
    Zelfs als er een schaduw hangt, dan dit terugroepen.

    Graag gelezen Ina dit mooie blogje.

    Lieve groet,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dank je wel voor het reageren op onze blog !

Populaire posts van deze blog

GENIET-trekkers!

 GENIET-trekkers Het was een bijzonder jaar voor ons boeren.  Maar ook voor de burgers. Wat zagen ze veel boze boeren en  boze trekkers voorbij komen. Helaas was er ook veel overlast.  Vlak voor de kerst hebben veel boeren iets  "terug willen doen".  Bij ons in Ommen waren er  4 jonge enthousiaste boerinnen  die hun kwaliteiten bij elkaar gegooid hebben. om iets moois te organiseren... Volgens mij is het gelukt!  Ik ben trots op die jonge boerinnen!  Ik mocht hier een filmpje van maken.  met hetzelfde doel als zij hadden... Om van te GENIETEN!  Zie hier de GENIET-trekkers !  Geniet ervan !  En van deze gelegenheid maken we gebruik  om u alvast een goed 2023 toe te wensen!  Met veel momenten  om van te GENIETEN ! 
TE TE veel stikstof.... Stikstof . Het is een mooi goedje.  Maar het is er TE veel.  En overal waar TE voor staat is niet goed he?  Behalve TEVREDEN.  Dat weten we allemaal.  Van onze grootmoeders en grootvaders.  Dus er moet wat aan gedaan worden... Alles in rep en roer.  Want er is al TE lang niets aan gedaan.  En zo langzamerhand  is er een TE groot probleem.  Het neemt alles mee.  De natuur, de bouw, onze huizen, onze wegen, ons leven. Alles.  Althans dat wordt er gezegd.  Maar wat is waar?  Weet jij het ?  De echte waarheid?  Iedereen heeft zijn of haar eigen waarheid.  Met of zonder gedegen onderzoek.  Met of zonder eigen belang. Met of zonder doorzichtigheid.  Maar we gaan er wat aan doen!  We hebben een dader:   "De boeren!"  Zij zijn het probleem  en gaan dit oplossen!  Dat is fijn!  Want dan kunnen we verder.  Ook met al het andere waar TE  voor staat. TE veel vliegen naar TE verre reizen. TE veel eten wat van ver komt en  TE veel bewerkt is. TE veel verpakkingen om

De levensreis van Dora 149: van kalfje naar koe.

VOORAF:  De levensreis  van Dora, (waar deze blog over gaat,) op onze boerderij staat niet op zichzelf. Het zou model kunnen staan  voor heel veel koeien-levens. Regulier en biologisch, groot en klein Ja, zelfs voor alle dierenlevens op boerderijen! Onze boerderij is niet beter als een andere. Iedere boerderij heeft z'n eigen werkwijze. Maar heus, iedere boerderij geeft net zo veel  zorg en aandacht aan zijn/haar dieren,  als wij! Dat is waar! Ik kan het weten, want ik zie het overal om me heen,  in mijn eigen boerenomgeving. Er wordt zoveel geschreven en beslist  over boeren en boerderijen. Niet alles met respect en waarheidsgetrouw. Dit doet de sector geen recht, de mensen die er werken pijn. "Wie vraagt er nog naar achtergronden i.p.v. een eigen mening/verhaal voorop te stellen?" "Wie denkt er eerst nog goed na  over de gevolgen van  zijn/haar woorden/daden/beslissingen ?  Daarom vraag ik: "Laten we met mee