Doorgaan naar hoofdcontent

Sssst "Ondeugd" geboren...

Sssst!
Nier verder vertellen hoor ! 
Er is een ondeugd geboren.
Afgelopen nacht om 1.30 uur.
Ik wil jullie dat graag vertellen,
Het is een prachtig verhaal
maar nog meer
geweldig om te zien! 
Hier is ie:
"Ondeugd"! 









De navelstreng zit er nog vers onder
Zo nieuw is ie!!! 

Maar sssssst ! 
Want weet je, 
ik wil graag al het moois
 van de boerderij laten zien.

Maar,
als boerderij zijnde
 krijg je tegenwoordig 
zóveel kritiek.
Nee, dat is niet mooi meer ! 

Ik word voorzichtig,
héél voorzichtig.
'Wil de pijn niet 
van ladingen kritiek over ons heen.  


Toch laat ik het zien 
deze ene keer 
omdat Ondeugd zo grappig is.
Maar dus:
ssssssst ! 

Ondeugd is midden in de nacht geboren.
Zoon en man hadden de a.s. moeder 
daarvoor 
al in een speciaal weitje gedaan.
Iedere keer in de nacht 
even wezen kijken
en ja hoor 
diep in de nacht  
was het zover!
Het lukte de koe niet alleen. 
Haar rug heeft  iets een kromming,
het kalf is wat groot,
maar gelukkig 
het verlosapparaat biedt uitkomst!
Ondeugd wordt geboren  
om 1.30 uur!

Om 8 .00 uur ga ik even kijken,
heerlijk, hij drinkt bij moeders!

Twee uur later als de zon al lang  
zijn warme stralen afgeeft 
gun ik mezelf even wat tijd om foto's te maken. 

Het is een drukte van belang bij de koeien.

Ondeugd en zijn moeder 
zijn uit het kleine weitje 
los gebroken
en zitten nu tussen de andere koeien. 

De koeien vinden het prachtig! 












Ondeugd ook ! 
Hij drentelt van de ene naar de andere koe
en voor ie het weet zit hij er midden in.
















Moeder vindt het niets! 
Ze probeert op allerlei manieren
 haar kalf weg te houden 
bij al die andere koeien. 













Na heel veel moeite lukt het haar! 











Maar de rust duurt maar heel even .
De koeien gaan opnieuw aan het klieren
en Ondeugd?
Die vindt alles prachtig!  













Ik besluit maatregelen te nemen.
loop naar binnen
en vertel het aan de heren.
Direct actie, 
dit kan niet! 

Ondeugd en zijn moeder 
worden terug in het weitje gezet! 
Veilig achter het draad. 
Rust voor moeder en zoon.













De moeder is er duidelijk blij mee.
Even niet "vechten" met haar soortgenoten. 
Ze begint gelijk een hapje te eten . 















Ondeugd doet moeder maar eens na...













Maar lijkt zich toch een beetje te vervelen...












Kijkt naar de groep koeien
die nog steeds belangstelling toont.. .

















Dan wil moeder effen liggen.
Goed voor te stellen...













Ondeugd vindt het niets!














Na nog wat snuffelen in het gras... 












..... even goed nadenken... 












Neemt Ondeugd een kloek besluit;
hij vertrekt....










\

En wel zo snel mogelijk 
Ik zie het gebeuren,
maar kan er geen foto's van nemen.
Het gaat met een enorme vaart !
Stormt  tussen de draden door,
ver weg van moeder
ver weg uit het veilige weitje.

Moeder reageert direct
staat op
en wil weer gaan verdedigen... 














Maar ditmaal 
heeft Ondeugd andere plannen
 iedereen heeft het nakijken...















Ondeugd gaat de weide wereld in....













Hoe het verder afloopt met Ondeugd ? 
Vraag het mij 
in een gesprek aan de keukentafel
of aan een picknicktafel 
in de zon 
op ons erf.
Je krijgt heerlijke koffie 
mét melk natuurlijk! 
Ontbijtkoek erbij 
mét roomboter er op natuurlijk! 

En dan dan laat ik je alles zien op onze boerderij,
vertel alles wat je weten wilt! 

Ik zal luisteren naar je opmerkingen, 
je moeiten met onze werkwijze 
je emotie's ten opzichte van onze dieren. 

Ik zal proberen respect en begrip te tonen.
Ik beloof je er over na te denken
en dan ??? 

....dan vraag ik dit ook van jouw 
als ik mijn/ons verhaal vertel.

Maar denk je; 
"dat lukt niet" 
dan liever ssssst
en gewoon effen genieten
van "Ondeugd"...













Reacties

  1. Kan me voorstellen dat je voorzichtig bent... Jan en alleman heeft er een mening over en die is vaak gevormd (of vervormd) door mensen die van buitenaf zijn en niet de moeiten en zorgen weten van hoe het echt toegaat.
    Pas jou gezien in een boerderijblad... welke weet ik niet meer. Leuk was dat. Je bent echt een heel bezige boerin joh, en sterk... ik doe je dat niet na.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wahahahahahah wat een boefje, maar winner haalt 'm wel terug hé Ina,

    Fantastisch om te zien zo'n geboorte,
    ik ben er een erge voorstander van dat een kalf zo lang mogelijk bij de moeder mag, maar dat mag ik geloof ik nooit zeggen...
    enfin, 't is mijn mening maar ieder doet wattie wil :-)

    ik vind de serie schitterend.
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Klaproos, dank voor je reactie. Maar toch effen mijn laatste stukje van deze blog nog over lezen....Ik wil niemand de mond snoeren of de mening ontnemen zoals jij een beetje aangeeft. Integendeel ik wil juist in gesprek.
      Het ongenuanceerde, de vooringenomen mening zonder te willen luisteren naar degene om wie het gaat, daar heb ik moeite mee.
      En wees eerlijk, zitten daar niet veel meer doelgroepen mee....
      De vluchtelingen, nu de Turkse mensen, de mensen in de zorg, mensen met een bepaalde geloofsovertuiging etc. etc.
      Niet gelijk je eigen mening voorop te stellen maar gewoon ssssssst luisteren naar elkaar, zal iedereen daar niet mee gebaat zijn....

      Verwijderen
  3. Wauw! Bij toeval op deze blog gekomen. Wat ontzettend mooi geschreven en goed verwoord! Prachtige foto's.
    Ik blijf dit volgen en zomer 2017, hopelijk een keer een bezoekje brengen aan jullie boerderij!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dank je wel voor het reageren op onze blog !

Populaire posts van deze blog

GENIET-trekkers!

 GENIET-trekkers Het was een bijzonder jaar voor ons boeren.  Maar ook voor de burgers. Wat zagen ze veel boze boeren en  boze trekkers voorbij komen. Helaas was er ook veel overlast.  Vlak voor de kerst hebben veel boeren iets  "terug willen doen".  Bij ons in Ommen waren er  4 jonge enthousiaste boerinnen  die hun kwaliteiten bij elkaar gegooid hebben. om iets moois te organiseren... Volgens mij is het gelukt!  Ik ben trots op die jonge boerinnen!  Ik mocht hier een filmpje van maken.  met hetzelfde doel als zij hadden... Om van te GENIETEN!  Zie hier de GENIET-trekkers !  Geniet ervan !  En van deze gelegenheid maken we gebruik  om u alvast een goed 2023 toe te wensen!  Met veel momenten  om van te GENIETEN ! 
TE TE veel stikstof.... Stikstof . Het is een mooi goedje.  Maar het is er TE veel.  En overal waar TE voor staat is niet goed he?  Behalve TEVREDEN.  Dat weten we allemaal.  Van onze grootmoeders en grootvaders.  Dus er moet wat aan gedaan worden... Alles in rep en roer.  Want er is al TE lang niets aan gedaan.  En zo langzamerhand  is er een TE groot probleem.  Het neemt alles mee.  De natuur, de bouw, onze huizen, onze wegen, ons leven. Alles.  Althans dat wordt er gezegd.  Maar wat is waar?  Weet jij het ?  De echte waarheid?  Iedereen heeft zijn of haar eigen waarheid.  Met of zonder gedegen onderzoek.  Met of zonder eigen belang. Met of zonder doorzichtigheid.  Maar we gaan er wat aan doen!  We hebben een dader:   "De boeren!"  Zij zijn het probleem  en gaan dit oplossen!  Dat is fijn!  Want dan kunnen we verder.  Ook met al het andere waar TE  voor staat. TE veel vliegen naar TE verre reizen. TE veel eten wat van ver komt en  TE veel bewerkt is. TE veel verpakkingen om

De levensreis van Dora 149: van kalfje naar koe.

VOORAF:  De levensreis  van Dora, (waar deze blog over gaat,) op onze boerderij staat niet op zichzelf. Het zou model kunnen staan  voor heel veel koeien-levens. Regulier en biologisch, groot en klein Ja, zelfs voor alle dierenlevens op boerderijen! Onze boerderij is niet beter als een andere. Iedere boerderij heeft z'n eigen werkwijze. Maar heus, iedere boerderij geeft net zo veel  zorg en aandacht aan zijn/haar dieren,  als wij! Dat is waar! Ik kan het weten, want ik zie het overal om me heen,  in mijn eigen boerenomgeving. Er wordt zoveel geschreven en beslist  over boeren en boerderijen. Niet alles met respect en waarheidsgetrouw. Dit doet de sector geen recht, de mensen die er werken pijn. "Wie vraagt er nog naar achtergronden i.p.v. een eigen mening/verhaal voorop te stellen?" "Wie denkt er eerst nog goed na  over de gevolgen van  zijn/haar woorden/daden/beslissingen ?  Daarom vraag ik: "Laten we met mee