Doorgaan naar hoofdcontent

Boerenland zonder vlinders...

Wat is een boerenland zonder vlinders?
Niets toch!
Dus speur ik regelmatig 
naar die prachtige kleine fladderaars.

Het was een rare week, 
met zon,
 maar ook
met kou en buien.
Maar tijdens één van die zonnige momenten 
zag ik toch
op ons erf
de eerste dagpauwoog van dit jaar. 

Ontwaakt uit de winter
 maar helaas
niet ongeschonden uitgekomen.
Eén vleugel was een hap uit....












Gelukkig kon ze er wel om fladderen,
van bloem tot bloem.
Heerlijk langs het warme talud van de sloot.
Een prachtig gezicht
genieten voor de vlinder en voor mij.









 




Gelijk met het vinden van de eerste vlinders op ons erf 
viel me een bijzonder bericht op. 
Gepubliceerd door de vlinderstichting.

Het ging over een boerenland zonder vlinders.
Als liefhebber van de bloemen en de vlinders
én woonachtig op het boerenland
trok het direct mijn aandacht.
"steeds-minder-vlinders-in-het-boerenland'

Dat is jammer! 
Ik wil er juist graag meer! 

De stichting geeft als reden aan
intensivering van de landbouwgronden,
vanaf 1992.

Ja dat kan. 
We moeten onze gronden intensief gebruiken
anders verdienen we geen ene moer....
Zeker tegenwoordig,
met die dramatisch lage melkprijs.


Maar goed,
  ik ga hier  verder niet op in.
"Lekker makkelijk", zul je denken,
Nee hoor, ik voer geen discussie
zonder kennis en respect voor elkaar
én niet via de computer.

Doet de vlinder-stichting ook niet
zo te lezen in hun artikel.
Het is netjes geschreven
 dus ik denk effen met ze mee.

 Ik ga mijn eigen onderzoek doen! 
Ik woon op dit boerenerf vanaf 1990,
 dus dat moet lukken.
Zijn hier echt minder vlinders
 als in de begin jaren dat ik hier was?

Ik duik in mijn  geheugen...

In de tuin niet, 
denk ik. 
Daar staan vanaf 1990 steeds meer bloemen.
natuurlijk plant ik veel vlinderstruiken, altijd goed!











Op het erf en in ons bos wél,
 vermoed ik.

Ik ga in gedachten terug naar de begin jaren
 van het natuur-doe-pad door het bos.
Ik had een opdracht verzonnen :
"Tel de vlinders die je ziet en noteer het op een bordje,
Leuk voor degene die na je komt,
 om te kijken of die er meer of minder kan vinden."
.
Nu kan dit niet meer.
Het bos is té dicht gegroeid.
Te veel schaduw voor onze vlinders.

Deze foto
 is nog een ouwetje. 
hij is genomen in het bos,
een echte boerenvlinder:
het hooibeestje! 












Nu graven in mijn gedachten,
naar de hoeveelheid vlinders op ons erf,
is dat veranderd in de loop van de jaren?

Ik denk aan de tijd dat de kinderen klein waren.
Onze dochter moest voor het eerst een spreekbeurt houden,
op de basisschool.
Ha, over de vlinders natuurlijk!
We gingen overal  zoeken,
om de vlinders te herkennen en te fotograferen,
 in het bos, de tuin maar ook gewoon over het erf.
Het was niet moeilijk ze te vinden.

Samen met mijn dochter leerde ik veel over de vlinders
maar ook over hun waardplanten,
Planten die de vlinders nodig zijn om hun eitjes af te kunnen zetten.
Wat blijkt, de brandnetel is een heel goede voor de vlinders!

Sinds die tijd laat ik hem "gecontroleerd' staan op ons erf.
Ja, ja, wel gecontroleerd
want het blijft natuurlijk
een branderig exemplaar om mee om te gaan...













Gedurende de jaren hebben we geprobeerd
ons erf netter te maken
 Meer opgeruimd,
straten aangelegd.

Daardoor zijn er minder onverzorgde plekken
 waar zomaar wat onkruid mag groeien.
Eigenlijk ideale plekken voor de vlinders.

Maar,
waar vind ik nu nog wél vlinders 
want ze zijn er gelukkig nog wel! 

Dat is niet meer ín het bos maar lángs het bos,
daar mag het onkruid nog wel zomaar groeien
en is het er heerlijk warm en beschut.

Ook vandaag zag ik daar,
een aantal
in de zon,
hun vleugels warmen.
Meestal zijn het Bont Zandoogjes.
Dé vlinders
die veruit het meeste voorkomen op ons erf.
















Helemaal achter op het erf is het ook  altijd raak,
Op de meest  onverzorgde plek op ons erf 
zijn altijd wel vlinders te vinden! 
Mits er zon is natuurlijk. 

Het is een rommeltje daar,  
 opslag van stenen en ander onduidelijk materiaal 
tussendoor groeit gras wat nooit gemaaid wordt. 
Het rommeltje maakt dat het er heerlijk beschut is, 
en de grassen zijn goed voor de vlinders. 

Midden in de zomer
vind ik hier altijd wel een paar koevinkjes....

Ook een echte boerenvlinder...














Het resultaat van mijn mini-mini-onderzoek is eigenlijk best duidelijk.
Dus ik ga direct maar over tot mijn aanbevelingen.
Voor wie ook meer vlinders op het erf wil.

 Even een top drie van gemaakt.

1. Zorg voor onverzorgde stukjes erf,
Laat het gras en ander onkruid heerlijk groeien doe er niets aan!
Behalve genieten van de vlinders die er op af komen.

2. Maak beschutte plekjes.
Die oude materialen kunnen rustig ergens blijven staan.
Achter op het erf waar niemand het ziet, maar waar de zon wel komt.!
 Ze maken heerlijk warme beschutte plekjes,
waar de vlinders als eerste zijn!

3. Laat zo hier en daar wat brandnetel staan.
 Altijd wel aanwezig op een boerenerf
en dé waardplant voor heel veel vlinders.









Tja, dit is natuurlijk
een beetje serieus,
 een beetje gekkigheid
en een beetje simpel.
Voor echte kennis en serieus advies
moet je natuurlijk bij de vlinderstichting zijn.

http://www.vlinderstichting.nl



Groetjes voor iedereen
en we fladderen maar weer een nieuwe week in!


































Reacties

  1. ja ina ik denk dat er wel minder vlinders zijn, de bijen zijn erg laag in getale, en zo ook de vlinders denk ik het hangt allemaal samen, wij mensen we willen té veel té mooi, en dat heeft z'n prijs...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dank je wel voor het reageren op onze blog !

Populaire posts van deze blog

GENIET-trekkers!

 GENIET-trekkers Het was een bijzonder jaar voor ons boeren.  Maar ook voor de burgers. Wat zagen ze veel boze boeren en  boze trekkers voorbij komen. Helaas was er ook veel overlast.  Vlak voor de kerst hebben veel boeren iets  "terug willen doen".  Bij ons in Ommen waren er  4 jonge enthousiaste boerinnen  die hun kwaliteiten bij elkaar gegooid hebben. om iets moois te organiseren... Volgens mij is het gelukt!  Ik ben trots op die jonge boerinnen!  Ik mocht hier een filmpje van maken.  met hetzelfde doel als zij hadden... Om van te GENIETEN!  Zie hier de GENIET-trekkers !  Geniet ervan !  En van deze gelegenheid maken we gebruik  om u alvast een goed 2023 toe te wensen!  Met veel momenten  om van te GENIETEN ! 
TE TE veel stikstof.... Stikstof . Het is een mooi goedje.  Maar het is er TE veel.  En overal waar TE voor staat is niet goed he?  Behalve TEVREDEN.  Dat weten we allemaal.  Van onze grootmoeders en grootvaders.  Dus er moet wat aan gedaan worden... Alles in rep en roer.  Want er is al TE lang niets aan gedaan.  En zo langzamerhand  is er een TE groot probleem.  Het neemt alles mee.  De natuur, de bouw, onze huizen, onze wegen, ons leven. Alles.  Althans dat wordt er gezegd.  Maar wat is waar?  Weet jij het ?  De echte waarheid?  Iedereen heeft zijn of haar eigen waarheid.  Met of zonder gedegen onderzoek.  Met of zonder eigen belang. Met of zonder doorzichtigheid.  Maar we gaan er wat aan doen!  We hebben een dader:   "De boeren!"  Zij zijn het probleem  en gaan dit oplossen!  Dat is fijn!  Want dan kunnen we verder.  Ook met al het andere waar TE  voor staat. TE veel vliegen naar TE verre reizen. TE veel eten wat van ver komt en  TE veel bewerkt is. TE veel verpakkingen om

De levensreis van Dora 149: van kalfje naar koe.

VOORAF:  De levensreis  van Dora, (waar deze blog over gaat,) op onze boerderij staat niet op zichzelf. Het zou model kunnen staan  voor heel veel koeien-levens. Regulier en biologisch, groot en klein Ja, zelfs voor alle dierenlevens op boerderijen! Onze boerderij is niet beter als een andere. Iedere boerderij heeft z'n eigen werkwijze. Maar heus, iedere boerderij geeft net zo veel  zorg en aandacht aan zijn/haar dieren,  als wij! Dat is waar! Ik kan het weten, want ik zie het overal om me heen,  in mijn eigen boerenomgeving. Er wordt zoveel geschreven en beslist  over boeren en boerderijen. Niet alles met respect en waarheidsgetrouw. Dit doet de sector geen recht, de mensen die er werken pijn. "Wie vraagt er nog naar achtergronden i.p.v. een eigen mening/verhaal voorop te stellen?" "Wie denkt er eerst nog goed na  over de gevolgen van  zijn/haar woorden/daden/beslissingen ?  Daarom vraag ik: "Laten we met mee