Doorgaan naar hoofdcontent

Zonnebloementijd





Het is weer zonnebloemen-tijd
op Rokes Erf !!


















Al mijn hele leven zaai ik zonnebloemen.
De laatste jaren,
naast het maisdoolhof.
Een hele rij,
allerlei soorten

En nu is het zover.
Ze bloeien.
En hoe !





Bij het bord staan een aantal "neppers'',
gevonden bij de kringloop.
Ze stonden daar een beetje zieling te zijn,
wachtend op een tweede leven.
Wel, bij mijn bord lijkt het wel wat
dacht ik zo.



.....




Er zijn mooie kleuren bij,
zelfs rood !
Al is de een wat fletser als de ander.






Maar sommige zijn  gewelig.
Warm en tegelijk vrolijk van kleur.
Ze verdienen een close-up !




Een aantal zijn nog maar net uit...




Een enkele laat al wat  blaadjes  vallen.





Ik wandel even naar de tuin.
Daar staat de eerste zonnebloem ook al in bloei.
Al is ie nog wel de enige.






Het was een heerlijke week.
de afgelopen week.
Met echt "klompenpad-weer".
Niet te warm niet te koud
Vaak was  er een zonnetje en  de buien bleven uit
 Soms was is het zelfs zo warm dat  onze koeien verkoeling zochten.

De klompenpad-gangers
kwamen van allerlei streken
Gezellig en bijzonder.
Het Amsterdams accent mengt zich dan met het oosters
of het Fries met het Brabants.







De avonden zijn dan heerlijk op Rokes Erf,
Zo effen rondlummelen op het lege erf,
warme kleuren ontdekken,
bijzondere plaatjes, 
volop genieten.

De zonnebloemen kleuren nog mooier.
op de zonnige zomeravonden.
De lage zon straalt  door de bloemblaadjes heen.  





....en het rood  wordt nu warm bruin.





Ook in de tuin is nu een bijzondere sfeer te vinden.
Zo'n avondzon is zo mooi !








                      

En op mijn gele bloemen weten de hommels ook wat leuk is.
Je zou toch gewoon zo'n hommel willen zijn.
en spelen met de mooiste bloemen onder je voeten. 













Maar de daglelie  doe het ook goed in de avondzon.






Of zomaar een rood bloempje
de zon doet er een tint oranje bij.







Oke, ik ga weer,
voor alle klompenpad-gangers een hartelijke groet,
waar ook vandaan.

Enne, natuurlijk
ook de niet-klomnpenpad-gangers
een hartlijke groet.

...met veel mooie warme zomer-zonnestralen toegewenst.
















Reacties

Een reactie posten

Dank je wel voor het reageren op onze blog !

Populaire posts van deze blog

GENIET-trekkers!

 GENIET-trekkers Het was een bijzonder jaar voor ons boeren.  Maar ook voor de burgers. Wat zagen ze veel boze boeren en  boze trekkers voorbij komen. Helaas was er ook veel overlast.  Vlak voor de kerst hebben veel boeren iets  "terug willen doen".  Bij ons in Ommen waren er  4 jonge enthousiaste boerinnen  die hun kwaliteiten bij elkaar gegooid hebben. om iets moois te organiseren... Volgens mij is het gelukt!  Ik ben trots op die jonge boerinnen!  Ik mocht hier een filmpje van maken.  met hetzelfde doel als zij hadden... Om van te GENIETEN!  Zie hier de GENIET-trekkers !  Geniet ervan !  En van deze gelegenheid maken we gebruik  om u alvast een goed 2023 toe te wensen!  Met veel momenten  om van te GENIETEN ! 
TE TE veel stikstof.... Stikstof . Het is een mooi goedje.  Maar het is er TE veel.  En overal waar TE voor staat is niet goed he?  Behalve TEVREDEN.  Dat weten we allemaal.  Van onze grootmoeders en grootvaders.  Dus er moet wat aan gedaan worden... Alles in rep en roer.  Want er is al TE lang niets aan gedaan.  En zo langzamerhand  is er een TE groot probleem.  Het neemt alles mee.  De natuur, de bouw, onze huizen, onze wegen, ons leven. Alles.  Althans dat wordt er gezegd.  Maar wat is waar?  Weet jij het ?  De echte waarheid?  Iedereen heeft zijn of haar eigen waarheid.  Met of zonder gedegen onderzoek.  Met of zonder eigen belang. Met of zonder doorzichtigheid.  Maar we gaan er wat aan doen!  We hebben een dader:   "De boeren!"  Zij zijn het probleem  en gaan dit oplossen!  Dat is fijn!  Want dan kunnen we verder.  Ook met al het andere waar TE  voor staat. TE veel vliegen naar TE verre reizen. TE veel eten wat van ver komt en  TE veel bewerkt is. TE veel verpakkingen om

De levensreis van Dora 149: van kalfje naar koe.

VOORAF:  De levensreis  van Dora, (waar deze blog over gaat,) op onze boerderij staat niet op zichzelf. Het zou model kunnen staan  voor heel veel koeien-levens. Regulier en biologisch, groot en klein Ja, zelfs voor alle dierenlevens op boerderijen! Onze boerderij is niet beter als een andere. Iedere boerderij heeft z'n eigen werkwijze. Maar heus, iedere boerderij geeft net zo veel  zorg en aandacht aan zijn/haar dieren,  als wij! Dat is waar! Ik kan het weten, want ik zie het overal om me heen,  in mijn eigen boerenomgeving. Er wordt zoveel geschreven en beslist  over boeren en boerderijen. Niet alles met respect en waarheidsgetrouw. Dit doet de sector geen recht, de mensen die er werken pijn. "Wie vraagt er nog naar achtergronden i.p.v. een eigen mening/verhaal voorop te stellen?" "Wie denkt er eerst nog goed na  over de gevolgen van  zijn/haar woorden/daden/beslissingen ?  Daarom vraag ik: "Laten we met mee