Doorgaan naar hoofdcontent

Onze kleine prachtige bezoekers...

Wat een prachtige dagen hadden we.
en even zoveel prachtige bezoekers !
Nee, we zijn nog niet open. 
Nog steeds niet. 
In Jip en Janneke taal zeg ik altijd: 
"Omdat we een échte boerderij zijn." 
Eerst moet het drukke voorjaar voorbij zijn. 
En dan...?  
Dan gaan we "los".  
Of in goed Nederlands
Gaan we open. 
Maar laat ik terug gaan 
naar onze prachtige bezoekers
onze kleine prachtige bezoekers 
 die tóch gekomen zijn... 









Kijk hier kwam er één 
toen de wilde pruimenbloem nog bloeide.
de Dagpauwoog. 
Is ze niet supermooi 
tussen alle wit-gele bloemetjes ? 



 


Maar eerlijk is eerlijk, 
de eerste kleine prachtige bezoeker
was de Kleine Vos
het laatste herfstblad 
was zijn eerste landingsplaats. 












Ja, ja de dikke hommels 
zijn uiteindelijk ook gekomen...
ze delen hun plekje 
met de Dagpauwoog. 
Die er haar vleugels 
op allerlei manieren
 laat verwarmen door de zon. 
















Oh en dan de vliegen...
Ze zijn er al !  
Op een dikke steen zie ik de eerste. 
Ik ben er niet geweldig blij mee.
Zacht uitgedrukt (!!)  
Vaak komen ze in de zomer 
in grote getale
op ons vee af. 
Beste vliegen, 
voor mij hoeft dat niet.
Maar ja,
 het zijn ook schepsels in onze natuur
én hebben een functie 
Dus laat ik ze ook dit jaar 
maar gewoon accepteren....

Maarrrrrrr even later.......







Komt op diezelfde plek 
het eerste Bont Zandoogje
van dit jaar. 
Kijk die eens
gelukkig zijn 
in mijn tuin.. 














En toen de oude hoogstam perenboom bloeide 
waren er talloze 
kleine, prachtige bezoekers
die daar aan het werk waren.
Bestuiven,
 nectar stelen..








Er zijn ook bezoekers 
die eigenlijk altijd aanwezig zijn. 
Je kan er bang voor zijn. 
maar op een boerderij
 is dat geen optie.
Je komt ze overal tegen;
 in donkere hoekjes, 
op zonnige plekjes.
Gewoon kijken 
naar hoe ze leven 
wat ze doen. 
Is best leuk hoor ! 









Hééé, 
een nieuwe prachtige kleine bezoeker.
het Landkaartje! 






De witjes zijn er op iedere zonnige dag. 
Ze komen even langs,
vliegen van hot naar her. 
Zijn overal en nergens.
Geduld hebben ze niet.
en ik eigenlijk ook niet. 
want met mijn toestel op zak 
ben ik eigenlijk wel druk
in de tuin, op het erf. 
Want nog een paar weken 
dan zijn we wél open.

Deze twee witjes waren "te bezig"
om van hot naar her te vliegen.
Binnen en mum van tijd 
dus toch gekiekt. 
En nu verwachten we 
binnenkort 
nieuwe kleine drukke witjes....!






Onderstaande prachtige bezoekers zijn er altijd.
de één wat luier als de ander
maar vooruit.
ze mogen er ook altijd zijn. 







Dan heb je nog van die bezoekers. 
Die ongemerkt overal zijn.
Ha, maar als ze
 op de dikke paardenbloem
 zijn geweest 
verraden ze zich zelf....
Hun buik...
Kijk maar.. 
Vol van het stuifmeel 
van de paardenbloem !








Deze kleine bezoeker was er ook al....
"Welkom kleintje, ik weet niet wie je bent.
Mischien weet een lezer dit ?"  






He, he, eindelijk had dit Geaderd Witje
wat tijd voor me. 
Niet zo verwonderlijk ook. 
Hij was druk bezig 
zich vast te klampen 
aan een grasspriet.
Om naar onderen te kruipen 
voor  wat beschutting
 tegen de opkomende wind. 







In mijn tuin,
 maakt de zon,
 dat de bloei
in een razend tempo door gaat. .
Mijn kleine prachtige bezoekers
 vinden dit niet erg.
het Bont zandoogje en het Landkaartje
balanceren van bloem tot bloem. 
Zijn ze niet prachtige 
mijn kleine prachtige bezoekers ? 











Vandaag komt de natuur even bij.
donker weer, regen
géén zon,
 dus géén 
kleine prachtige bezoekers.
Tijd voor een beetje rust dan maar..
Doei!  
Tot ziens, beste lezers!








Reacties

  1. Voor zulke mooie bezoekertjes zet je toch de deur graag wagenwijd open...!
    Schitterende foto's..!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige foto's van alle welkome en minder welkome bezoekers! Ik was zó blij toen er weer heel wat bijen op de blauwe regen zaten. Vliegen, wespen en horzels ben ik minder door gecharmeerd, zij zijn hier stukken minder nu overbuurman geen schapen meer heeft, er geen koeien meer in de wei achter onze tuin lopen en de buren met 3 paarden zijn verhuisd naar elders. Jammer, ik zag al die viervoeters graag lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In één woord, PRACHTIG, Ina,
    dat is genieten.
    Dank voor het delen,
    ria39

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat veel vlinders! Prachtig. Zoveel heb ik er nog niet gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De hommels waren bij ons eind februari al te zien. Maar zoveel vlinders heb ik nog niet gezien. De zwaluwen zijn sinds vorige week weer aan het nestelen in de oude koeienschuur. Ook de duiven hebben hun nesten gebouwd in de bomen op het erf en in de hooischuur. En dan de vliegen.....die zoemen dat het een lieve last is.... dat wordt weet smeren met citroenspray op het vee!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. prachtig Ina, wat heb je veel bezoek gehad:-)
    ik zag vandaag mijn eerste landkaartje, dit jaar, er schijnen er maar weinig te zijn, zuinig op zijn dus:-)
    winner doet het goed op jullie erf en is ook gek op voetballen, wat een feest hé,
    Ace heeft een zalig leven, die gaat elke dag "los"

    lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schitterende reeks Ina, ze hebben allemaal gewillig geposeerd.
    Dat was weer genieten, voor jou, maar ook voor ons.

    Dank,
    ria39

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dank je wel voor het reageren op onze blog !

Populaire posts van deze blog

GENIET-trekkers!

 GENIET-trekkers Het was een bijzonder jaar voor ons boeren.  Maar ook voor de burgers. Wat zagen ze veel boze boeren en  boze trekkers voorbij komen. Helaas was er ook veel overlast.  Vlak voor de kerst hebben veel boeren iets  "terug willen doen".  Bij ons in Ommen waren er  4 jonge enthousiaste boerinnen  die hun kwaliteiten bij elkaar gegooid hebben. om iets moois te organiseren... Volgens mij is het gelukt!  Ik ben trots op die jonge boerinnen!  Ik mocht hier een filmpje van maken.  met hetzelfde doel als zij hadden... Om van te GENIETEN!  Zie hier de GENIET-trekkers !  Geniet ervan !  En van deze gelegenheid maken we gebruik  om u alvast een goed 2023 toe te wensen!  Met veel momenten  om van te GENIETEN ! 
TE TE veel stikstof.... Stikstof . Het is een mooi goedje.  Maar het is er TE veel.  En overal waar TE voor staat is niet goed he?  Behalve TEVREDEN.  Dat weten we allemaal.  Van onze grootmoeders en grootvaders.  Dus er moet wat aan gedaan worden... Alles in rep en roer.  Want er is al TE lang niets aan gedaan.  En zo langzamerhand  is er een TE groot probleem.  Het neemt alles mee.  De natuur, de bouw, onze huizen, onze wegen, ons leven. Alles.  Althans dat wordt er gezegd.  Maar wat is waar?  Weet jij het ?  De echte waarheid?  Iedereen heeft zijn of haar eigen waarheid.  Met of zonder gedegen onderzoek.  Met of zonder eigen belang. Met of zonder doorzichtigheid.  Maar we gaan er wat aan doen!  We hebben een dader:   "De boeren!"  Zij zijn het probleem  en gaan dit oplossen!  Dat is fijn!  Want dan kunnen we verder.  Ook met al het andere waar TE  voor staat. TE veel vliegen naar TE verre reizen. TE veel eten wat van ver komt en  TE veel bewerkt is. TE veel verpakkingen om

De levensreis van Dora 149: van kalfje naar koe.

VOORAF:  De levensreis  van Dora, (waar deze blog over gaat,) op onze boerderij staat niet op zichzelf. Het zou model kunnen staan  voor heel veel koeien-levens. Regulier en biologisch, groot en klein Ja, zelfs voor alle dierenlevens op boerderijen! Onze boerderij is niet beter als een andere. Iedere boerderij heeft z'n eigen werkwijze. Maar heus, iedere boerderij geeft net zo veel  zorg en aandacht aan zijn/haar dieren,  als wij! Dat is waar! Ik kan het weten, want ik zie het overal om me heen,  in mijn eigen boerenomgeving. Er wordt zoveel geschreven en beslist  over boeren en boerderijen. Niet alles met respect en waarheidsgetrouw. Dit doet de sector geen recht, de mensen die er werken pijn. "Wie vraagt er nog naar achtergronden i.p.v. een eigen mening/verhaal voorop te stellen?" "Wie denkt er eerst nog goed na  over de gevolgen van  zijn/haar woorden/daden/beslissingen ?  Daarom vraag ik: "Laten we met mee