Doorgaan naar hoofdcontent

Een zonnige lentedag !

Een beetje vorst op de morgen... 
De lezer die hier vaak komt
weet inmiddels 
dat ik hier van hou.
En kijkt ook niet vreemd op
dat ik hier wéér over begin. 
Over opnieuw een dag die zo begon.... 

De tulpen 
mochten deze keer 
de lichte vorst dragen. 
Een puur zilveren glans laagje
maakten ze ervan! 












...en dan even later 
dat prachtige zachte licht.
Wederom 
te voorschijn getoverd 
door de zon die opkomt.  














Vorig herfst
had ik deze tulpenbollen gekocht 
op de  Paardenmarkt in Zuidlaren.
Ik was nooit zo van de tulpen. 
"Zo'n strakke plant"
"En na een paar jaar 
heb je ze toch niet meer". 
Maar oh, 
wat een verkeerde gedachte!! 
Het is volop genieten nu 
van al die tulpen in onze tuin! 

Als de dag vordert 
staan ze als Hollands glorie te 
pronken in mijn tuin. 
  







Er is nu volop werk in tuin.
Maar door al die blozende tulpen 
gaan werken en genieten
 hand in hand samen. 










Uit  het mengsel 
van tulpenbollen
kwam ook deze voort .. 
Statig wit/geel! 










Onder wat andere planten en struiken 
doen de blauwe druifjes hun best
te rekken en te strekken,  
zodat ook zij gezien worden.
Want waar ben je anders 
een bloem voor,  
niet waar ?  











Deze voorjaarsmargrietjes 
hebben het beter voor elkaar, 
Volop in het lentezonnetje
Alleen...
 Bij nader inzien....
Er is geplukt aan de bloemblaadjes!!
Wie oh wie heeft dit op zijn geweten !!! 
Of zou het gewoon een romanticus zijn? 
"Ik hou van jou,
ik hou niet van jou,
ik hou van jou,
ik hou niet van jou" enz. enz.
Maar zo te zien 
is hij dan nog niet klaar....   









Nog wat schuchter, 
komen ook 
de eerste vlinders
 ons erf bezoeken. 
De bloemen van het groot hoefblad 
worden bezocht door een boomblauwtje. 








Ook het klein geaderd witje 
gaat eens effen op bezoek
 bij het hoefblad. 











Eigenlijk 
hoop ik  
dat ook 
het Oranjetipje
een keer op bezoek komt.
Zo'n prachtig vlindertje, 
maar alleen te zien
in het voorjaar.
Ze heeft als waardplant
o.a. de pinksterbloem. 
Laat die nu veelvuldig bloeien
langs de sloot !








Tussen het werk door,
 neem ik vaak  even een kijkje. 
Om te genieten 
van hun prachtige bloei,
én met de hoop
 toch een keer 
het voorjaarsvlindertje 
aan te treffen.
Tot nu toe moet ik het doen
met alleen 
al die pinksterbloemen, 
die al kant en klaar staan... 



















Maar ook dat is 
de moeite waard hoor. 
Zeker als daarbij 
 de zon zijn weerkaatsing 
weergeeft op het slootwater.







Gewoon effen dagdromen,
met de pinsterblommekes 
en de schittering op het water.










Effen het bos door
en dan maar weer aan het werk. 
Ja, mijn pauzes zijn ideaal. 
 Ik weet het.








Hé weer een gevleugelde makker! 
het Bont Zandoogje, 
dé vlinder 
die we het hele jaar door 
in ons bosje tegenkomen !  
Is weer terug dus ! 

Op de grond 
komen 
bijzondere blaadjes 
te voorschijn! 







Struiken waarvan ik ooit 
ergens anders 
een stekkie van had meegenomen. 
is er een tuinier die weet welke plant dit is? 








April is het! 
Groeizame dagen, 
Dus,
het eerste vee 
kan weer naar buiten. 
Onze pinken, 
de dames die 
voor de eerste keer 
drachtig zijn,
en binnen kort 
gaan vertoeven 
op een mooi weiland 
bij de Vecht.

Ditmaal had het vee  
helemaal geen rare sprongen. 
Ze hadden wat nieuws verzonnen,
Blije gezichten !!
Of eeeh, hoe noem je dat 
Blije koppen?? 
In ieder geval,
 hier het bewijs! 












Oke, we brouwen er een eind aan,
met zulke mooie lentedagen 
kun je eindeloos door bloggen.
Een passend afscheid dan maar. 
De lente avond.
met onze tulpen.
 Ze gaan weer dicht ! 








Morgen weer een nieuwe dag. 
Het leven is goed,
 als je mag en kan werken 
in de lente zon.

Iedereen hele fijne lentedagen gewenst !!  








Reacties

  1. Wat een prachtige foto's Ina, de natuur is heel mooi en vooral als je werk en genieten
    kunt combineren met elkaar.
    De natuur laat zich nu op zijn best zien, het is heerlijk buiten ook al zijn de ochtenden
    nog fris, maar de zon laat zich van zijn mooiste kant zien.

    Ik wens je een heerlijke week.

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hollandser kan niet pinksterbloemen, koeien en tulpen, prachtig toch.......Je foto's zijn altijd zo mooiiiii.
    En de plant die daar net op komt is volgens mij de Polygonum polymorphum, een hele hoge Polygonum met vuilwitte bloeiwijzen, is wel heel lang mooi.
    Hier ook heel veel pinksterbloemen maar wist niet dat het een waardplant was voor het oranjetipje, zal eens opletten.
    Groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi, die pinksterbloemen. Ik had ze in mijn vorige tuin ook, maar hier groeien ze helaas niet. Maar.... wel een oranjetipje gezien gisteren! Ook judaspenning blijkt een waardplant te zijn: http://www.vlinderstichting.nl/oranjetipjes-in-uw-tuin. Geniet van deze mooie zonnige dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. prachtig Ina, winner ligt lekker t e wachten, en dat komt wel goed,
    wat een heerlijke kleuren hé, afgelopen dagen en hier op j e blog,
    super....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige foto's heb je weer! Bloemen, bloemen....tussendoor een koetje, en jullie Winner! Genieten hè. Dat vind ik ook.....lekker in de tuin bezig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De natuur tovert lente
    en jij tovert heerlijke foto's
    beloftevol en leerrijk.
    Sommige bloemen groeien hier niet.
    Dank voor het delen, Ina

    fijne zondag,
    ria39

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dank je wel voor het reageren op onze blog !

Populaire posts van deze blog

GENIET-trekkers!

 GENIET-trekkers Het was een bijzonder jaar voor ons boeren.  Maar ook voor de burgers. Wat zagen ze veel boze boeren en  boze trekkers voorbij komen. Helaas was er ook veel overlast.  Vlak voor de kerst hebben veel boeren iets  "terug willen doen".  Bij ons in Ommen waren er  4 jonge enthousiaste boerinnen  die hun kwaliteiten bij elkaar gegooid hebben. om iets moois te organiseren... Volgens mij is het gelukt!  Ik ben trots op die jonge boerinnen!  Ik mocht hier een filmpje van maken.  met hetzelfde doel als zij hadden... Om van te GENIETEN!  Zie hier de GENIET-trekkers !  Geniet ervan !  En van deze gelegenheid maken we gebruik  om u alvast een goed 2023 toe te wensen!  Met veel momenten  om van te GENIETEN ! 
TE TE veel stikstof.... Stikstof . Het is een mooi goedje.  Maar het is er TE veel.  En overal waar TE voor staat is niet goed he?  Behalve TEVREDEN.  Dat weten we allemaal.  Van onze grootmoeders en grootvaders.  Dus er moet wat aan gedaan worden... Alles in rep en roer.  Want er is al TE lang niets aan gedaan.  En zo langzamerhand  is er een TE groot probleem.  Het neemt alles mee.  De natuur, de bouw, onze huizen, onze wegen, ons leven. Alles.  Althans dat wordt er gezegd.  Maar wat is waar?  Weet jij het ?  De echte waarheid?  Iedereen heeft zijn of haar eigen waarheid.  Met of zonder gedegen onderzoek.  Met of zonder eigen belang. Met of zonder doorzichtigheid.  Maar we gaan er wat aan doen!  We hebben een dader:   "De boeren!"  Zij zijn het probleem  en gaan dit oplossen!  Dat is fijn!  Want dan kunnen we verder.  Ook met al het andere waar TE  voor staat. TE veel vliegen naar TE verre reizen. TE veel eten wat van ver komt en  TE veel bewerkt is. TE veel verpakkingen om

De levensreis van Dora 149: van kalfje naar koe.

VOORAF:  De levensreis  van Dora, (waar deze blog over gaat,) op onze boerderij staat niet op zichzelf. Het zou model kunnen staan  voor heel veel koeien-levens. Regulier en biologisch, groot en klein Ja, zelfs voor alle dierenlevens op boerderijen! Onze boerderij is niet beter als een andere. Iedere boerderij heeft z'n eigen werkwijze. Maar heus, iedere boerderij geeft net zo veel  zorg en aandacht aan zijn/haar dieren,  als wij! Dat is waar! Ik kan het weten, want ik zie het overal om me heen,  in mijn eigen boerenomgeving. Er wordt zoveel geschreven en beslist  over boeren en boerderijen. Niet alles met respect en waarheidsgetrouw. Dit doet de sector geen recht, de mensen die er werken pijn. "Wie vraagt er nog naar achtergronden i.p.v. een eigen mening/verhaal voorop te stellen?" "Wie denkt er eerst nog goed na  over de gevolgen van  zijn/haar woorden/daden/beslissingen ?  Daarom vraag ik: "Laten we met mee