Doorgaan naar hoofdcontent

Zonnige-zomer-blog. Deel 3





Laten we beginnen met ons 
muzikale katje ! 
We hebben 
uit een nestje van vier 
nog 2 kittens op het erf lopen. 
Het zijn nogal actieve katjes! 
En lichte vorm van ADHD 
zou heel goed
geconstateerd kunnen worden
bij dit
overal en nergens aanwezige tweetal.

Ze gebruiken ons hele erf
als speel-domein, 
Zijn regelmatig zoek
maar ook regelmatig 
zeer nieuwsgierig!! 
Zo ook 
die eerste dag van de week! 





Ik moest nodig 
de laatste bordjes schilderen 
voor het doolhof.
Altijd een leuk karweitje! 
De oude radio aan
en gewoon
een lange tijd 
 heerlijk relaxed schilderen! 
















Kleine Bink was ook vandaag 
erg nieuwsgierig ! 
Helaas niet
naar mijn creatieve uitspattingen
maar naar die oude radio
die bij me stond! 








Al ging het hem
 eigenlijk ook niet 
om de radio,
Maar
om de muziek ! 

Lange tijd luistert ie stil 
Maar dan lijkt ie te denken
"Waar komt dat geluid vandaan ? " 
Zijn koppie heftig heen en weer, 
zijn oortjes te luister leggend...







Uiteindelijk heeft ie het ontdekt...
"Het komt uit dat ding naast me !!"











 Oké, 
dat dus
over het rustige deel
van hun leventje,
Meestal zijn ze dus druk! 
Heel druk! 
Druk met 
spelen, ravotten, knuffelen, eten, drinken, onderzoeken,
En wanneer ze dan bezoek krijgen
zijn ze niet aanwezig. 
Best onfatsoenlijk! 
Dus een leermomentje is vaak nodig;
"bij bezoek je even netjes voorstellen" 


Maar eerst zoeken dus.. 

Zie je ze ? 







Ha,ha, gevonden makkertjes, 
effen nog een knuffel van mams, 
en dan meekomen geblazen!!












Tijdens één van onze zoektochten 
naar de katjes
zagen we ook de koevinkjes weer.
Het is een prachtige donkerbruine vlinder. 











Achter op het erf, 
waar het gras 
gewoon mag groeien en bloeien 
is het een ideale plek 
voor deze vlindertjes 

Deze vlinders
 zie je maar 
in een korte periode 
van het jaar,
Nu dus! 
Je ziet ze vaak
 bij de overgang 
van ruig gras naar houtwal.
Klopt!  Bij ons dus ook! 
Maar óók,
 dicht bij de koeien van ons! 
Doet  zijn naam duidelijk eer aan 
Vandaar misschien  de naam koevinkje? 












Leuk die toepasselijke, aparte namen. 
In de tuin hebben we zo ook het koeienoog staan!
Ook deze is nu stralend aanwezig. 
Een grote plant, die geel bloeit. 
 Als ie uitgebloeid raakt wordt  zijn hart bruin
Een soort van koeienoog...













Het is een plant 
die veel bezocht wordt 
door de allerlei insecten en vlinders. 
Alleen daarom al is het 
een lust voor het eeeh 
koeienoog.. ??












Het is de week van buien en mooi weer 
in een rap tempo afgewisseld.
Soms ook 
een prachtige avond! 
Een echte zomeravond !
met warme kleuren en warme temperaturen...










De boer hier gebruikt de zomeravond
om nog even een karweitje te doen;
wat stikstof op de weilanden
voordat er weer nieuwe buien  komen.... 












Het is een rustige week,
weinig gekke dingen
Behalve dan dat vreemde weer,
de ene keer droog 
de andere keer regen
geen touw meer aan vast te knopen! 

Deze koe weet het ook niet meer
en denkt 
half binnen 
half buiten.. 
altijd goed! 














Het is een koe
 uit de wei van onze hoogzwangeren.
Ik was er effen op bezoek. 
Ze zijn zo heerlijk rond en bol ! 
Leuk om ze van de voorkant op de kiek te zetten,
Maar dat willen de dames toch niet graag.
Is hun eer te na. denk ik.
Al bedoel ik het goed. 
Ze zijn prachtig drachtig! 
Deze is druk aan het vreten 
dus dat gaat zo stiekem op de foto...










En deze heeft het door 
maar ik ben haar te snel af!!
Maar kijk, hoe snel  ze zich  afwend!  












Alles heeft zijn charme, 
ook de snelle afwisseling van buien en zon. 
Er bij zijn dus. 
als die zon 
weer te voorschijn komt
 en de druppels 
nog aan de bloemen hangen
de warme kleuren van de avond 
nog aanwezig zijn. 

Dat is toch
de charme ten top?  















Het is ook de week van 
weer een afscheid 
van een stier, 
Het is niet anders beste mensen
Hoort ook bij een boerderij. 
Hij heeft een goed leven gehad. 

Verpakt en wel
 nu in de diepvries. 
Het is eten en gegeten worden. 
De kringloop van het leven. 
Ook wij doen er aan mee. 
Zie het als de kleine vogels in de stal. 
De boerenzwaluw, 
zo prachtig !









Juist in de stierenstal zijn ze 
veelvuldig aanwezig. 
Ze leven van de vliegen 
die weer leven op de stieren
Ik zei toch:  
eten en gegeten worden, 
de kringloop van het leven. 

Respect, 
daar draait het meer om. 
respect voor het leven
van welk dier en levend wezen dan ook ! 


















Dat doen we hier zeker! 

En nog meer, 
iedereen die wil mag meegenieten. 
de hele zonnige zomer lang!!
het klompenpad over de boerderij, 
het maisdoolhof
 met dit jaar professor Zonnebloem 
of het boerenbos
met zijn eigen spel er door heen. 









En alle kleine, grote dingen 
erom heen 
neem je dan zo mee. 
Zoals hier de distelvlinder.
Na een lange reis 
is ie beland in onze tuin! 
Het is namenlijk een trekvlinder
 die helemaal vanuit Afrika 
hier naar toe reist! 


Wat een eer, vlinder, 
om juist onze tuin uit te kiezen!






                                                           

                                                 
                                                               Rust lekker uit en..... 










kies maar de allermooiste bloem uit..... 










voel je thuis....









en blijf zo lang je wilt! 











Tot de volgende week  allemaal.  
Opnieuw een zomerweek !











We zijn er ook dan weer bij
hopend op een zonnige zomerweek natuurlijk,
tot dan heel veel groetjes van hier!! 







c

Reacties

  1. Wat heb ik weer genoten van je 'zonnige-zomer-blog', die jonge katjes zijn altijd zo schattig en jij bent een meester in het laten zien en verwoorden van deze mooie alledaagse dingen.
    De zwaluwtjes, zo'n mooie opname. De stier voor de slacht doet me herinneren aan vroeger toen ik nog een tiener was. Als er een koe verkocht werd, kwam de veewagen 's morgens vroeg en hoorde je het gestommel, kroop ik diep onder de dekens want ik wilde het niet horen......... Ik kende bijna alle koeien en praatte soms met ze....
    Wens je weer een mooie week Ina.
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh oh wat een genot om hier te komen scrollen ina, die katjes, wat lief hé, ik heb nog een oude rode je weet wel kater, maar als die er niet meer is, dan is mijn poezentijdperk voorbij, en hou ik het bij honden,
    genieten doe ik wel van jouw jonge katjes,
    een heerlijk gezicht die zwangere dames koe,
    mogen de kalfjes wat langer bij de koe blijven van de baas, boer, of moeten ze ook meteen hop weg er van... ik vind dat toch zo zielig hé.....
    een prachtig blg,
    ik heb genoten

    fijne week, en tot volgende week

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dank je wel voor het reageren op onze blog !

Populaire posts van deze blog

GENIET-trekkers!

 GENIET-trekkers Het was een bijzonder jaar voor ons boeren.  Maar ook voor de burgers. Wat zagen ze veel boze boeren en  boze trekkers voorbij komen. Helaas was er ook veel overlast.  Vlak voor de kerst hebben veel boeren iets  "terug willen doen".  Bij ons in Ommen waren er  4 jonge enthousiaste boerinnen  die hun kwaliteiten bij elkaar gegooid hebben. om iets moois te organiseren... Volgens mij is het gelukt!  Ik ben trots op die jonge boerinnen!  Ik mocht hier een filmpje van maken.  met hetzelfde doel als zij hadden... Om van te GENIETEN!  Zie hier de GENIET-trekkers !  Geniet ervan !  En van deze gelegenheid maken we gebruik  om u alvast een goed 2023 toe te wensen!  Met veel momenten  om van te GENIETEN ! 
TE TE veel stikstof.... Stikstof . Het is een mooi goedje.  Maar het is er TE veel.  En overal waar TE voor staat is niet goed he?  Behalve TEVREDEN.  Dat weten we allemaal.  Van onze grootmoeders en grootvaders.  Dus er moet wat aan gedaan worden... Alles in rep en roer.  Want er is al TE lang niets aan gedaan.  En zo langzamerhand  is er een TE groot probleem.  Het neemt alles mee.  De natuur, de bouw, onze huizen, onze wegen, ons leven. Alles.  Althans dat wordt er gezegd.  Maar wat is waar?  Weet jij het ?  De echte waarheid?  Iedereen heeft zijn of haar eigen waarheid.  Met of zonder gedegen onderzoek.  Met of zonder eigen belang. Met of zonder doorzichtigheid.  Maar we gaan er wat aan doen!  We hebben een dader:   "De boeren!"  Zij zijn het probleem  en gaan dit oplossen!  Dat is fijn!  Want dan kunnen we verder.  Ook met al het andere waar TE  voor staat. TE veel vliegen naar TE verre reizen. TE veel eten wat van ver komt en  TE veel bewerkt is. TE veel verpakkingen om

De levensreis van Dora 149: van kalfje naar koe.

VOORAF:  De levensreis  van Dora, (waar deze blog over gaat,) op onze boerderij staat niet op zichzelf. Het zou model kunnen staan  voor heel veel koeien-levens. Regulier en biologisch, groot en klein Ja, zelfs voor alle dierenlevens op boerderijen! Onze boerderij is niet beter als een andere. Iedere boerderij heeft z'n eigen werkwijze. Maar heus, iedere boerderij geeft net zo veel  zorg en aandacht aan zijn/haar dieren,  als wij! Dat is waar! Ik kan het weten, want ik zie het overal om me heen,  in mijn eigen boerenomgeving. Er wordt zoveel geschreven en beslist  over boeren en boerderijen. Niet alles met respect en waarheidsgetrouw. Dit doet de sector geen recht, de mensen die er werken pijn. "Wie vraagt er nog naar achtergronden i.p.v. een eigen mening/verhaal voorop te stellen?" "Wie denkt er eerst nog goed na  over de gevolgen van  zijn/haar woorden/daden/beslissingen ?  Daarom vraag ik: "Laten we met mee