Doorgaan naar hoofdcontent

Herinneringen en respect...

Roke's Erf...
Ons erf 
herbergt 
veel herinneringen
van bewoners
die kwamen
die gingen.

Mooi
verdrietig
grappig
bijzonder...

Een veelheid van herinneringen 
zoals het gaat in een mensenleven.

Van een bijzondere oud-bewoner 
van dit erf hebben we afgelopen week 
afscheid genomen... 

Na een bewogen week 
 ga ik even terug naar een pad 
van mijn eigen herinneringen.... 










Het is prachtig mooi weer! 
De zon schijnt door alles heen
als de herinnering 
die ook door alles heen 
blijft schijnen in je hart... 

















Het is bijzonder
 hoe iedereen
bij een afscheid 
zijn eigen herinneringen heeft.
Maar ook 
zijn eigen kleur
aan die herinneringen.

En voor de Ć©Ć©n 
zijn ze ver weg, 
voor de ander 
bijna tastbaar dichtbij.

Maar herinneringen
zijn overal, 
als een spinnetje
duiken ze soms zomaar op 
of  je wil of niet...














De zon wordt krachtiger
als ik mijn eigen roots 
vol van  herinneringen
bereik.... 
Het is er anders geworden,
maar niet minder mooi... 

Het pad is verlegd,
ik pas me aan... 

Ook dat, 
zoals soms het leven gaat... 













Opnieuw loop ik over paden 
met veel  afwisseling  
van zon en schaduw... 












Dan bereik ik de achterkant 
van mijn doel
waar je vroeger nooit bij kwam, 
maar dankzij dit nieuwe pad 
kun je nog veel verder....


Hoe treffend alweer;
soms moet je nieuwe paden nemen,  
maar ontdek je 
dat er nieuwe mogelijkheden zijn... 














Het is hier  indrukwekkend mooi geworden!
Al zijn de meeuwen die hier vroeger
met enorme hoeveelheden huisden 
verdwenen....




















Wel kom ik nieuwe bewoners tegen
de meeuwen zijn blijkbaar ingewisseld.... 












Als op ons erf...

Ook daar 
door de jaren 
een wisseling van bewoners
en iedere bewoner maakt zijn eigen veranderingen...















Maar dit is toch wel heel wat anders als de meeuwen!
Ai, het is ook nog een stier....















Ik houd me zo stil mogelijk,
'heb wƩl respect voor die beesten...
'duik op de grond voor een foto... 







....




Kijk,
dwars door zijn lange haren heen,
 heeft ie me vast wel in de peiling....










Ik loop door 
neem geen risico... 
Met respect laat ik dit beest achter me 
in zijn eigen prachtige omgeving.











"Respect".
Mooi om dit te bewaren
naar degene van wie we afscheid namen. 
Maar ook 
naar Ć”lle bewoners 
van Roke's Erf.
Iedereen heeft zijn eigen geschiedenis geschreven. 
Binnen zijn of haar eigen leefomgeving, 
eigen mogelijkheden,
Maar ook binnen eigen 
onmogelijkheden... 












Maar iedere bewoner heeft toch   
ook de mogelijkheden die er wel waren 
gebruikt...














....om een eigen leven op te bouwen
met eigen dierbaren om zich heen!
En dat is fijn. 
Geeft veel warme zonnestralen 
waar je je aan kunt warmen...












Maar als dan het pad ophoudt,
een hek geplaatst voor het leven, 
valt het effen niet mee... 











Dan heb je geen keus
en moet je als naasten
 het pad nemen 
wat er naast ligt... 











Verder gaan zonder je dierbare...

Maar met de liefde 
ooit aan elkaar gegeven
 respect voor het leven geleefd 
en een veelheid aan mooie herinneringen
gaat het verder...


De keuze van de jongste naaste
bij het afscheid. 
was prachtig,
Als herinnering aan haar opa
voor haar opa... 



Een keuze om 
met mooie herinneringen en respect 
bij stil te staan
en even over na te denken...













P.s. liever geen reactie's op deze blog, 
het gaat niet om deze blog 
maar om respect voor onze dierbaren. 



Reacties

Een reactie posten

Dank je wel voor het reageren op onze blog !

Populaire posts van deze blog

GENIET-trekkers!

 GENIET-trekkers Het was een bijzonder jaar voor ons boeren.  Maar ook voor de burgers. Wat zagen ze veel boze boeren en  boze trekkers voorbij komen. Helaas was er ook veel overlast.  Vlak voor de kerst hebben veel boeren iets  "terug willen doen".  Bij ons in Ommen waren er  4 jonge enthousiaste boerinnen  die hun kwaliteiten bij elkaar gegooid hebben. om iets moois te organiseren... Volgens mij is het gelukt!  Ik ben trots op die jonge boerinnen!  Ik mocht hier een filmpje van maken.  met hetzelfde doel als zij hadden... Om van te GENIETEN!  Zie hier de GENIET-trekkers !  Geniet ervan !  En van deze gelegenheid maken we gebruik  om u alvast een goed 2023 toe te wensen!  Met veel momenten  om van te GENIETEN ! 
TE TE veel stikstof.... Stikstof . Het is een mooi goedje.  Maar het is er TE veel.  En overal waar TE voor staat is niet goed he?  Behalve TEVREDEN.  Dat weten we allemaal.  Van onze grootmoeders en grootvaders.  Dus er moet wat aan gedaan worden... Alles in rep en roer.  Want er is al TE lang niets aan gedaan.  En zo langzamerhand  is er een TE groot probleem.  Het neemt alles mee.  De natuur, de bouw, onze huizen, onze wegen, ons leven. Alles.  Althans dat wordt er gezegd.  Maar wat is waar?  Weet jij het ?  De echte waarheid?  Iedereen heeft zijn of haar eigen waarheid.  Met of zonder gedegen onderzoek.  Met of zonder eigen belang. Met of zonder doorzichtigheid.  Maar we gaan er wat aan doen!  We hebben een dader:   "De boeren!"  Zij zijn het probleem  en gaan dit oplossen!  Dat is fijn!  Want dan kunnen we verder.  Ook met al het andere waar TE  voor staat. TE veel vliegen naar TE verre reizen. TE veel eten wat van ver komt en  TE veel bewerkt is. TE veel verpakkingen om

De levensreis van Dora 149: van kalfje naar koe.

VOORAF:  De levensreis  van Dora, (waar deze blog over gaat,) op onze boerderij staat niet op zichzelf. Het zou model kunnen staan  voor heel veel koeien-levens. Regulier en biologisch, groot en klein Ja, zelfs voor alle dierenlevens op boerderijen! Onze boerderij is niet beter als een andere. Iedere boerderij heeft z'n eigen werkwijze. Maar heus, iedere boerderij geeft net zo veel  zorg en aandacht aan zijn/haar dieren,  als wij! Dat is waar! Ik kan het weten, want ik zie het overal om me heen,  in mijn eigen boerenomgeving. Er wordt zoveel geschreven en beslist  over boeren en boerderijen. Niet alles met respect en waarheidsgetrouw. Dit doet de sector geen recht, de mensen die er werken pijn. "Wie vraagt er nog naar achtergronden i.p.v. een eigen mening/verhaal voorop te stellen?" "Wie denkt er eerst nog goed na  over de gevolgen van  zijn/haar woorden/daden/beslissingen ?  Daarom vraag ik: "Laten we met mee