Doorgaan naar hoofdcontent

Het witte wonder en de gestolen uurtjes van de boerin....




Het kriebelt al een paar dagen. 
En op een gegeven moment 
is het niet meer tegen te houden...
Ik móet naar buiten! 

Natuurlijk was ik al wel eventjes buiten, 
de camera mee. 
Maar ik wil er echt zijn, 
de kou voelen
de witte wereld zien 
het wonder beleven! 

Het witte wonder 
wat zich daar buiten voltrekt ! 

Dus ik steel wat uurtjes van de dag 
en ga op pad! 









Vanmorgen extra hard doorgewerkt,  
nu eerst nog even  naar de bouw-lui,
Kijken hoe het daar is. 
Of ze nog wat drinken nodig zijn. 

Bijzonder 
hoe ook die
 het witte wonder 
in zich op nemen.

Ik zie een enkeling genieten, 
om zich heen kijken, 
even rusten.
Met een mobiel een foto nemen. 

Ze geven me groot gelijk 
dat ik ga wandelen.
Ik  roep ze nog na
`het geluk van de boerin: 
zelf je tijd in delen,
zomaar wat uurtjes stelen.´



Oh kijk, het huis van de buurtjes... 
Ze zijn er zo druk mee,
`Kleur rood 
van de pannen 
niet vervangen hoor buurtjes ! 
Kijk eens hoe mooi !`












Ik besluit lekker in de buurt te blijven.
Gewoon door de weilanden,
 over de schouwpaden.
Langs de Galgengraven-sloot. 

Een oude sloot 
die vroeger 
de grens aangaf 
van de Marke Ommen 
en de Marke Arrien.
Hij loopt 
van de rivier de Vecht in Ommen 
naar het noorden 
het Ommerkanaal,
het Arriërveld. 

Naast ons bosje is die kaarsrecht! 












Er loopt een breed schouwpad langs.
Genoeg ruimte voor mijn trouwe maatje en mij! 
Grappig hoe Winner 
al richting het bos wil gaan.
`Nee Winner,
 we gaan nu eens de andere kant doen ! 
Het Ommerkanaal is ons doel!´ 

 Het witte huisje
op de foto 
staat ver weg 
aan de andere kant 
van dit kanaal. 
Maar in deze uitgestrektheid
kunnen we heel ver zien.
Ik besef  hoe mooi dat is... 

Het is niet altijd,
de natuur die beschermd en gesteund 
wordt wat mooi is. 
Ook deze uitgestrekte velden
al jaren bewerkt door de boeren 
hebben  hun  eigen charme..













We volgen de Galgengraven sloot zo ver mogelijk, 
komen naast het land van onze buurman. 














Er fladderen vogels boven ons.
Ze komen en ze gaan. 
Wat een uitzicht zullen ook die hebben! 











Het is is zo heerlijk,
je één te voelen met het landschap.... 
Al je zintuigen open te zetten,
te genieten, 
dit bijzondere witte wonder 
volop te beleven! 
Wie kan,
 doe het ook eens
het doet een mens zo goed! 

 Het weiland van de buurman.
heeft `rikkepaaltjes´ gekregen 
die omringt zijn met 
 ´wit onkruid´. 
Oh en zie rechts,
 verse molshopen...
Ze komen boven, 
dat betekent 
dat het niet door vriest.
Een oude boerenwijsheid. 











Maar dan plotseling stopt 
`mijn Galgengraven´ sloot.
Hij slaat af,
en gaat als een gewone waterleiding
het Arriërveld in.

Ik móet wel mee 
want hoe kom ik anders aan de overkant...

Naar het koepad van de buren dan maar. 
Daar kan ik over. 
Vind de buurman vast niet erg. 
Zijn prachtig roodbonte koeien 
staan toch op stal.












Richting het koepad 
loopt ook Harrie,
Harrie de haas! 
Al gaat ie wel wat sneller als ik... 












En nu  de andere kant dus! 
Zie toch eens.,
Dit boerenland,
 dat is toch gewoon hartstikke mooi! 













Ja, ja, daar bij die drie bomen
 ga ik het Ommerkanaal ontmoeten ! 













Nog een wondertje komt erbij,
de zon! 
Heel zachtjes maakt ie 
de lucht wat blauwer
en het wit nog witter!

















We zijn er! 
Er loopt een drukke weg langs het kanaal.
Dat is voor mijn trouwe makker niet zo fijn! 
Opgepast dus ! 
Snel naar de overkant.
De eerste eenden zijn al bang voor ons! 
Zeg hééé, dat is niet nodig! 












Kijk zo´n lange witte bomenrij,
langs het water, 
dat leek me zo mooi! 














En...
het valt niet tegen! 












Maar met Winner bij me is het toch te druk, 
er gaat te veel  verkeer langs! 
Het weiland van de buurman dan maar weer! 
Wel een andere 
want er moet wel wat nieuws 
te ontdekken zijn natuurlijk! 

We gaan langs een klein singeltje
 richting 
`de eenden kooi´.  

Vroeger was hier een eendenkooi.
Zoals dat vaak gaat op het platteland
wordt het weiland door ons als bewoners 
nog steeds zo genoemd. 

En onze buurtjes daarachter 
wonen 
`óp de eendenkooi´...












Kijk weer die stille boeren charme.... 















Links van de eendenkooi, 
zie ik kleur in het landschap!
 Een oranje jasje! 

Het zijn de buurtjes van de 
eendenkooi.  
De oma met twee klein-kindjes
Ja heus twee!  
En ze staan allebei op de foto...













De oma heeft dezelfde afwijking als ik, 
soms móet ze naar buiten... 

Maar volgens mij 
is het heerlijk 
zo´n oma te hebben...














Over het Jodenwegje ga ik terug
alweer zo´n `geschiedenis-pad.´ 

De naam zegt het al,
deze geschiedenis is niet zo mooi. 
In de oorlog 
hebben de Joodse bewoners van kamp Arriën 
deze weg gemaakt. 
Niet vrijwillig natuurlijk... 

Niet zo lang geleden 
is er op de plek van dit kamp
een gedenkteken gezet.
Misschien kan er hier ook één komen,
`Opdat we niet vergeten....´














Ik kom weer uit waar ik begon, 
de Galgengraven-sloot... 


Richting Ommen..












Richting Ommerkanaal, Arrierveld...














Nog wat details op de foto, 
door het bos.
 en we zijn weer thuis ! 
















Langs ons eigen bosje... 











....gauw naar binnen,
het werk wacht weer, 
de gestolen uurtjes zijn voorbij! 

Een lekkere maaltijd maken 
voor de hardwerkende kerels...
Maar dan...
Oh, oh 
kijk eens naar buiten...

Snel, nog één minuutje stelen... 












Tot ziens allemaal , 
fijne dagen 
voor zover dit lukt. 
Tot de volgende keer 
als ik weer wat uurtjes steel! 








Reacties

  1. Wondermooi. Herkenbare plekjes voor mij:-)

    Van genoten!

    Warme groet,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat prachtig weer joh! Heb ervan genoten....en dan je verhaal en mijmeringen erbij...super!!! Groetjes Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ohhhhhhhhhhhhhhhhh wat mooi Ina,
    ja dan geniet je met hoofdletter G,
    ik ben blij dat je er even tussenuit gepiept bent,om al dit mooie vast te leggen voor ons, geweldig,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ONVOORSTELBAAR, die schoonheid die jullie zo maar gratis genieten.
    NIET te EVENAREN. Dat maakt een mens diep gelukkig en dankbaar.

    Ik ga een link van dit blog op mijn FB zetten,
    zoadat meer mensen kunnen genieten van die pracht.

    Veel dank Ina,
    ria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk blog is dit. En wat een schitterende sfeerfoto's; adembenemend!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dank je wel voor het reageren op onze blog !

Populaire posts van deze blog

GENIET-trekkers!

 GENIET-trekkers Het was een bijzonder jaar voor ons boeren.  Maar ook voor de burgers. Wat zagen ze veel boze boeren en  boze trekkers voorbij komen. Helaas was er ook veel overlast.  Vlak voor de kerst hebben veel boeren iets  "terug willen doen".  Bij ons in Ommen waren er  4 jonge enthousiaste boerinnen  die hun kwaliteiten bij elkaar gegooid hebben. om iets moois te organiseren... Volgens mij is het gelukt!  Ik ben trots op die jonge boerinnen!  Ik mocht hier een filmpje van maken.  met hetzelfde doel als zij hadden... Om van te GENIETEN!  Zie hier de GENIET-trekkers !  Geniet ervan !  En van deze gelegenheid maken we gebruik  om u alvast een goed 2023 toe te wensen!  Met veel momenten  om van te GENIETEN ! 
TE TE veel stikstof.... Stikstof . Het is een mooi goedje.  Maar het is er TE veel.  En overal waar TE voor staat is niet goed he?  Behalve TEVREDEN.  Dat weten we allemaal.  Van onze grootmoeders en grootvaders.  Dus er moet wat aan gedaan worden... Alles in rep en roer.  Want er is al TE lang niets aan gedaan.  En zo langzamerhand  is er een TE groot probleem.  Het neemt alles mee.  De natuur, de bouw, onze huizen, onze wegen, ons leven. Alles.  Althans dat wordt er gezegd.  Maar wat is waar?  Weet jij het ?  De echte waarheid?  Iedereen heeft zijn of haar eigen waarheid.  Met of zonder gedegen onderzoek.  Met of zonder eigen belang. Met of zonder doorzichtigheid.  Maar we gaan er wat aan doen!  We hebben een dader:   "De boeren!"  Zij zijn het probleem  en gaan dit oplossen!  Dat is fijn!  Want dan kunnen we verder.  Ook met al het andere waar TE  voor staat. TE veel vliegen naar TE verre reizen. TE veel eten wat van ver komt en  TE veel bewerkt is. TE veel verpakkingen om

De levensreis van Dora 149: van kalfje naar koe.

VOORAF:  De levensreis  van Dora, (waar deze blog over gaat,) op onze boerderij staat niet op zichzelf. Het zou model kunnen staan  voor heel veel koeien-levens. Regulier en biologisch, groot en klein Ja, zelfs voor alle dierenlevens op boerderijen! Onze boerderij is niet beter als een andere. Iedere boerderij heeft z'n eigen werkwijze. Maar heus, iedere boerderij geeft net zo veel  zorg en aandacht aan zijn/haar dieren,  als wij! Dat is waar! Ik kan het weten, want ik zie het overal om me heen,  in mijn eigen boerenomgeving. Er wordt zoveel geschreven en beslist  over boeren en boerderijen. Niet alles met respect en waarheidsgetrouw. Dit doet de sector geen recht, de mensen die er werken pijn. "Wie vraagt er nog naar achtergronden i.p.v. een eigen mening/verhaal voorop te stellen?" "Wie denkt er eerst nog goed na  over de gevolgen van  zijn/haar woorden/daden/beslissingen ?  Daarom vraag ik: "Laten we met mee