Doorgaan naar hoofdcontent

Vroeg op !

Al de hele zomer is het 
"vroeg op". 
Maar eigenlijk is dat 
helemaal niet erg
integendeel 
het is een voorrecht.

Als je op het platteland woont 
en dan elke dag vroeg op mag...

Eerst je werk doen, 
wakker worden
(Ja,ja in deze volgorde) 
en dan gewoon naar buiten ! 
al je zintuigen 
optimaal laten werken ! 

Het is gewoon té mooi 
om niet te delen. 

Dus zie hier....






Meestal ga ik eerst naar 
de drachtige koeien die buiten lopen ....
onder de dikke bomen...

Dit keer heb ik nog meer reden
 om effen te kijken
Dora is er nu ook bij! 
Ze is net met zwangerschapsverlof. 

Heel rustig sluip ik
over het bevroren gras en blad 
 naar haar toe...






Ik ken haar,
Ze houd niet zo van aandacht,
ze gaat liever haar eigen gang! 
maar wauw 
wat kleurt ze prachtig
met de herfst
en het
bijzondere  rode ochtendlicht.... 






"Dag Dora!
Ik meen het goed hoor. 
Ik kom je heus niet storen".
Warempel 
er kan een vluchtige blik van af...






Het lijkt geen afkeurende blik... 
Ik besluit een tijdje
op mijn plekje te blijven. 


We genieten we van de lucht 
die voortdurend 
van kleurenspel
 veranderd,
terwijl de dag
 om ons heen
langzaam maar zeker
zijn begin krijgt....








Ook
het ochtend ritueel
van de koeien begint:  
staan, 
 poepen,
 plassen,
 op zoek naar eten...






Oke, 
ook mijn ritueel
moet verder ,
tijd om afscheid te nemen.  

Inmiddels zijn de koeien 
 helemaal wakker én
helemaal aan mij gewend !
Ze zijn zelfs
lichtelijk brutaal aan het worden. 
Maar dat is niet erg,
maken we gewoon gebruik van! 
Dus, 
poseren maar dames! 
Allereerst Dora !! 






Dan deze 2 harts-vriendinnen ...

"Prachtig dames, 
dat doen jullie wel heel erg goed" ...








Tenslotte allemaal...






"Dag dames fijne dag verder".

Ik moet aan het werk,
het is gewoon zaterdag
er moet nog wel wat gebeuren.
Maar eerst nog even de krant
 van de Dwarsweg halen...
Ook mooi toch... ?





"Maar tot morgen,
 dan ben ik er weer...".

Maar helaas,
de volgende morgen
hebben mijn dames
besloten binnen te blijven.
Dat kan,
 ze hebben die keuze.
In de stal of buiten.
Een beetje een domme keuze
vind ik het wel.
Het is nu bijna
nog prachtiger
als gister


Mijn werk in de stal
is alweer klaar.
Ik ben iets later als gister,
maar het is zondag
en dat geeft altijd
zo'n vrij gevoel.

Ik hoef geen krant op te halen
maar besluit toch even
naar de Dwarsweg te gaan,
in de herfst en winter
zijn er
zoveel lange schaduwen
op ons erf.
Ik heb zin om in het
verse ochtendlicht te lopen
van het open veld .

Er bloeit nog wat
langs ons weggetje.
Het duizendblad,
 zo ijzersterk is die,
Hij bloeit altijd en overal...





Bij de Dwarsweg
vind ik nog  wat koekoeksbloemen
de meeste uitgebloeid,
maar deze wil nog effen door...






Ik kijk even terug
op onze boerderij,
onze nieuwe stal.
Het is een heel project,
het gaat niet vanzelf....
En het is geen gemakkelijke tijd
om te boeren....
Terug kijken is wel te doen
maar vooruit
 is een hele lastige...






Regels komen en gaan.
Pittige regels.
Begrijpen doen we ze
 al lang niet meer.
En onze overheid
is meer dan streng,
forse boetes
voor wie niet luisteren wil...

Toch maar blijven hopen
op betere tijden
voor ons boeren...







Toch maar
met hoop voor de toekomst
vooruit kijken.
Dat is beter.

Ook maar even letterlijk.
daar staat het vee van de buren.

Een groep vogels
vliegt rakelings over hen heen...
Wow, wat weer prachtig !!

 Dat brengt me meteen terug
tot wie ik ben en wil zijn..

Genieten
van het mooie om me heen
er dankbaar voor zijn
delen
mensen laten meegenieten
voor wie dit wil...
.






Dan wordt ik
toch nog even
verplicht terug te kijken.

Ik wil namelijk verder lopen
langs de waterschapssloot
de buurkoeien begroeten.
Maar nee,
mijn trouwe viervoeter
wil dit beslist niet!
Blijft stug stil staan
in het enige weiland
aan deze kant
van de Dwarsweg
wat van ons is.
Links op de foto
kun je haar net zien...





En weet je
wat het grappige is?
Ze heeft gelijk !
Ik heb haar namelijk
niet aangelijnd.
En dat is niet
wat ik haar geleerd heb.

Op ons erf mag
ze altijd vrij rondlopen.
Maar zodra ik ga wandelen
op andermans terrein
lijn ik haar aan.

Vanmorgen dacht ik:
"Ach ik ga niet zo ver
 ik ben vroeg
er is niemand
die ik er kwaad mee doe,
 ik neem de lijn niet mee."

Verkeerd gedacht dus!
Ik geef Winner groot gelijk
en daarmee haar zin.

Ze mag wachten in ons weiland
terwijl ik even alleen naar
 de buur-koeien ga.






Kijk daar zijn ze al ...






Echte MRY pinken ,
wat een schoonheden!






Een korte begroeting wordt het.
Want ook ik
 voel me niet op mijn gemak
Ik wil geen onrust stoken
bij de pinken van een ander
en ze komen toch allemaal
naar het draad
als ze me zien.

"Dag pinken,
leuk jullie te ontmoeten
maar
ik ga toch weer weer terug.
 Groetjes aan je boer en boerin
als je die straks ziet."






Ik ga d'r  weer van door...
tot de volgende blog !


.









Heb het leven lief..
Elke nieuwe ochtend ....







Heb het leven lief..
Elke nieuwe ochtend
is weer een fantastisch geschenk,
niet vergeten....







Reacties

  1. Het was zo'n mooi begin Ina, jammer dat dit ongeluk gebeurde.

    Ik vind de koeien zo prachtig, ik heb er van genoten!

    Groetjes,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Ina, ik mistte je blog..... en ben gaan zoeken...

    wat vreselijk.... wat moet een mens wanhopig zijn om tot deze daad te komen ik hoop dat hij de rust mag vinden die hij zo nodig had...
    heel veel sterkte ook voor jou, want het zal niet licht uit je hoofd gaan...
    Ik heb ook al een paar keer gedacht ik stop met bloggen, maar dan krijg ik een berichtje van iemand, die zegt, jouw blog houdt me op de been... en daar doe ik het dan voor,
    heel veel sterkte Ina, als ik iets voor je kan doen ??

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dank je wel voor het reageren op onze blog !

Populaire posts van deze blog

GENIET-trekkers!

 GENIET-trekkers Het was een bijzonder jaar voor ons boeren.  Maar ook voor de burgers. Wat zagen ze veel boze boeren en  boze trekkers voorbij komen. Helaas was er ook veel overlast.  Vlak voor de kerst hebben veel boeren iets  "terug willen doen".  Bij ons in Ommen waren er  4 jonge enthousiaste boerinnen  die hun kwaliteiten bij elkaar gegooid hebben. om iets moois te organiseren... Volgens mij is het gelukt!  Ik ben trots op die jonge boerinnen!  Ik mocht hier een filmpje van maken.  met hetzelfde doel als zij hadden... Om van te GENIETEN!  Zie hier de GENIET-trekkers !  Geniet ervan !  En van deze gelegenheid maken we gebruik  om u alvast een goed 2023 toe te wensen!  Met veel momenten  om van te GENIETEN ! 
TE TE veel stikstof.... Stikstof . Het is een mooi goedje.  Maar het is er TE veel.  En overal waar TE voor staat is niet goed he?  Behalve TEVREDEN.  Dat weten we allemaal.  Van onze grootmoeders en grootvaders.  Dus er moet wat aan gedaan worden... Alles in rep en roer.  Want er is al TE lang niets aan gedaan.  En zo langzamerhand  is er een TE groot probleem.  Het neemt alles mee.  De natuur, de bouw, onze huizen, onze wegen, ons leven. Alles.  Althans dat wordt er gezegd.  Maar wat is waar?  Weet jij het ?  De echte waarheid?  Iedereen heeft zijn of haar eigen waarheid.  Met of zonder gedegen onderzoek.  Met of zonder eigen belang. Met of zonder doorzichtigheid.  Maar we gaan er wat aan doen!  We hebben een dader:   "De boeren!"  Zij zijn het probleem  en gaan dit oplossen!  Dat is fijn!  Want dan kunnen we verder.  Ook met al het andere waar TE  voor staat. TE veel vliegen naar TE verre reizen. TE veel eten wat van ver komt en  TE veel bewerkt is. TE veel verpakkingen om

De levensreis van Dora 149: van kalfje naar koe.

VOORAF:  De levensreis  van Dora, (waar deze blog over gaat,) op onze boerderij staat niet op zichzelf. Het zou model kunnen staan  voor heel veel koeien-levens. Regulier en biologisch, groot en klein Ja, zelfs voor alle dierenlevens op boerderijen! Onze boerderij is niet beter als een andere. Iedere boerderij heeft z'n eigen werkwijze. Maar heus, iedere boerderij geeft net zo veel  zorg en aandacht aan zijn/haar dieren,  als wij! Dat is waar! Ik kan het weten, want ik zie het overal om me heen,  in mijn eigen boerenomgeving. Er wordt zoveel geschreven en beslist  over boeren en boerderijen. Niet alles met respect en waarheidsgetrouw. Dit doet de sector geen recht, de mensen die er werken pijn. "Wie vraagt er nog naar achtergronden i.p.v. een eigen mening/verhaal voorop te stellen?" "Wie denkt er eerst nog goed na  over de gevolgen van  zijn/haar woorden/daden/beslissingen ?  Daarom vraag ik: "Laten we met mee