Doorgaan naar hoofdcontent

Mijmeringen na 1 oktober 2019....


.

Het is weer zo'n prachtige morgen.
De trouwe lezer van deze blog
weet het wel.
Dát is waar ik van hou,
waar mijn mijmeringen,
mijn foto's
 vandaan komen.

Vandaag is het niet anders.
Het is zaterdag,
dé zaterdag na 1 oktober.
De dag van de boeren-protestdag.
Of was het de dag van de boerenlente? 
In de herfst? 
Wie het weet mag het zeggen! 

Mooi was het wel.
Super mooi!
Zo mooi als deze
prachtige zaterdag morgen
na 1 oktober....





Ik ben weer vroeg op, 
maar ik hoef niet te helpen melken, 
dus ik neem de tijd
om te genieten. 
 Genieten van een kleine zachte wereld,
waar de mist en de opkomende zon 
oorzaak van zijn. 

Geen koeien in de wei ditmaal.
Ze hebben besloten 
om binnen te blijven.
Ze hebben de keus, 
binnen of buiten. 
Het was hun vast te koud.
Dan maar een kijkje 
bij mijn bloemen
 die er vlakbij staan. 
.Nog even 
en dan is het afscheid nemen 
van deze bloemen, 
definitief.







Dan moet ik toch nog haast maken
om naar de kalfjes te gaan, 
Blijft mijn taak. 
Boerinnen-werk he ? 





Ik besluit ook maar weer direct 
alles klaar te maken voor het klompenpad,
Ik pak de fiets en een stel emmers 
om mais te halen
 voor het mais voeren van de kinderen.
Gaat net zo snel toch? 
Opnieuw kan ik 
de verleiding van de vroege ochtend 
niet weerstaan
En parkeer mijn fiets
op het eind van het erf... 





Als van zelf
gaan er van allerlei gedachten
door me heen.
"Wat was het mooi he ? 
Die 1 oktober..."
We waren één
alle boeren! 
Al die trekkers op de snelweg
waar de burger met plezier naar keek!
Zelfs het geduld op bracht 
om ze te laten gaan! 
Wonderlijk!




We zullen deze dag bewaren in ons hart! 
Gewoon omdat ie zo mooi was!
Zo waardevol! 
Zo één! 
Zoveel waardering! 

Ik maak nog even wat foto's 
  van de bloemetjes 
die nog achter op ons erf staan....




Maar mijmer verder...
Wat hebben we dit gemist al die jaren! 
Ach natuurlijk,
 er staan altijd mensen om je heen
die je waarderen
Dat mogen we niet vergeten!
Maar toch,
al die jaren dat we iedere keer 
ja, zelfs iedere dag
weggezet worden
door wie dan ook 
in welke situatie dan ook 
als 
......................
.....................
.......................

Vul maar in,
het is al zo vaak genoemd 
dat hoef ik niet over te doen.
Een ding is zeker.
Het gaat je niet in de koude kleren zitten. 




Grappig,
 die dag ging ik boodschappen doen.
Ik liep door de supermarkt
en was trots! 
Zal ik je zeggen waarop?  
Op de yoghurt en roomboter 
die ik in de kar gooide .
"Ha gemaakt van onze melk",
 dacht ik toen! 
Op het pakje spekkies voor de stampot! 
"Hé van onze varkenshouders"
Ook super!!
Op de jam, de appels 
"Kijk van onze fruit en groentetelers! 
geweldig!"





Op de terug weg van de winkel 
kwam ik langs de kleine 
volgens de media
"agrarische school" 
van onze buurt.
Nog trotser werd ik! 
Ik had die morgen
 al het filmpje van hun gezien.
De stoet kleine trap trekkertjes.
En nu zie ik allemaal camera's, 
grote fototoestellen
media,
op hun schoolplein.

Ons kleine plattelandsschooltje
zomaar het middelpunt van deze dag,
Wereldwijd zelfs!  
Op de dag dat ik dit schrijf 
is het al meer dan 2 miljoen keer bekeken. 
Ik ken de ouders, 
soms de kinderen.
Super trots ben ik op 
deze jonge boerengezinnen
van onze buurt! 

Ondertussen 
heb ik de mais toch maar gehaald 
en ga langs een nieuwe  dame in het stro. 
Ze wil me het liefst negeren...
"Ook goed mevrouw."
Iedereen is anders
 dat geldt ook voor koeien
deze is wat afstandelijk... 





Ach ik ben ook zo'n raar mens.
met de fiets en 2 volle emmers  mais
ga ik even door naar het bos... 

De zachte kleine wereld is
 langzaam aan het verdwijnen.
De zon niet, 
die blijft en 
 beschijnt de bladeren van de bomen
het gras op de grond.
De kleuren zijn nog best groen,
De echte herfst moet nog komen.





Ik check nog wat bloemen,
Het dagelijks water geven is voorbij.
Het bloeien wordt ook al wat minder.
Maar deze
groeien,  glanzen en glimmen
gelukkig nog
Ook van trots? 
Mag van mij! 
Ze zijn nog steeds prachtig!





De kat komt er aan, 
sinds deze zomer 
leeft ze zo'n beetje 
aan de rand van het bos.
Niet dat ze wild is hoor, 
integendeel!
Ze maakt vriendjes
 met elke toerist die dit wil. 





We hadden een prachtige zomer! 
De toerist heeft ons helemaal weer gevonden! 
En weet je wat zo bijzonder was? 

Iedere keer is er wel iets
 in de media
bij de overheid,
milieu-instanties etc
 wat niet goed is.
Wij krijgen dit
regelrecht op ons bordje
 om uit te leggen
aan de bezoeker. 
Deze komt er mee, 
stelt vragen. 
Natuurlijk beantwoorden we dit dan
laten onze werkwijze, dieren  zien.

Maar dit jaar was het anders,
Er kwamen opmerkingen als: 
"Het is wat he,  
met die boeren, 
ze krijgen zoveel over hun  heen."
En:  
"Is het nog wel leuk om boer te zijn"

Ja, dit jaar was echt anders. 





Goed,
 nu toch maar weer de fiets pakken.
Nog een laatste foto
van het kleine beetje herfst
wat er toch wel te zien is... 






Effen om het huis heen.
Maar dan... 
Indrukwekkend mooi
komt de zon tussen de oude boerderij 
en de nieuwe schuur door.
Toch maar opnieuw
de fiets met emmers mais parkeren...




Soms he?  
Soms,
hebben de zorgen de overhand.
verdwijnt de trots,
gaat terug in het doosje 
waar het zat.

Want na 1 oktober
kwam 4 oktober. 
Nieuwe maatregelen! 
Uitkopen van boeren
 bij natuurgebieden? 
Weer een korting? 

We leven in Ommen. 
 Bijna iedereen kent Ommen. 
Ommen heeft misschien wel 
1 miljoen overnachtingen
aan toeristen
per jaar.

Ommen heeft 
bossen,
 heide,
zandverstuivingen
rivierlandschap

Boerderijen met rieten kappen
beschermd als een monument.
Boeren met koeien en vee
wat graast langs de Vecht
of prachtige weides tussen de bossen. 

Die afwisseling
Het samenspel,
dat kunnen we toch niet missen?  

Ik ken boerenfamilies,
die leven in natuurgebieden
met hun boerenbedrijf
Zo mooi 
zo harmonieus.
En echt hoor,
ze hebben al een pakket aan
maatregelingen.
Hoe moet dit voor hun zijn? 





Vrijwillig uitkopen 
wordt er gezegd.
Wat is vrijwillig? 
En hoe? 
We kennen de overheid, 
ook in overlegsituaties.
Op ons weiland 
is een weg aangelegd. 
Ze hebben 
best veel duveltjes in hun doosjes... 




Oké stoppen maar weer, 
met deze mijmeringen. 
Het gaat de verkeerde kant op. 
Met de realiteit moeten we verder.
En daar wat van maken! 
Altijd! 
Altijd? 
Ja, altijd! 

Nu moet ik ook echt verder 
met mijn fiets vol mais.
Maar dan?
Mijn tuin! 
Nog niet geweest. 
Toch nog effen stiekem....

Ik zie een wonder!
Een wonderschoon wonder
De zon. 
de ochtenddamp
het warme licht
de dauwdruppels
de schittering.... 
Alles in één 
op een groep bloemen 
in het middelpunt van mijn tuin... 






Ik maak zoals gewoonlijk
weer veel te veel foto's
van deze bloemen! 
Maar het is niet erg,
Ik geniet, 
het maakt me gelukkig. 
Het is wie ik ben,
wat diep in me zit.

Dat is het mooie van mijmeren 
dan kom je uiteindelijk bij jezelf.... 






Dus wens ik bij deze
aan hen die beslissingen moeten nemen
 heel veel wijsheid!
En daarbij wens ik hun mijmeringen toe...

Mijmeringen die je uiteindelijk 
bij je zelf brengen.
Je eigen kern. 
Misschien ook wel 
bij de kern van problemen
die je op moet lossen.
Als een soort van waarheid....

Niet de waarheid 
die iedereen 
met zijn/haar eigen cijfers berekend.
Maar een menselijke waarheid. 
die in een 
eerlijk en een warm licht bekeken wordt... 







Tot slot 
veel liefs van deze boerin ! 

Reacties

  1. Trots mag je zijn op jullie mooie bedrijf.
    Fijn is het om in Ommen te wonen, ik woon er niet zo ver vandaan.
    Ik zie hier tegenover ons in de verte de koeien lopen.
    Zo'n mooi gezicht 's morgens als de dames allemaal achter elkaar aan sjokken.
    Op hun dooie gemakkie zoals ze hier zeggen...
    Ondertussen etend van het malse gras.

    Je hebt weer een prachtig blogje gemaakt en wat een mooie foto's.
    Blijf genieten van alle moois rondom je!

    Groetjes,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jullie hebben inderdaad een mooi bedrijf en lekker in de natuur.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dank je wel voor het reageren op onze blog !

Populaire posts van deze blog

GENIET-trekkers!

 GENIET-trekkers Het was een bijzonder jaar voor ons boeren.  Maar ook voor de burgers. Wat zagen ze veel boze boeren en  boze trekkers voorbij komen. Helaas was er ook veel overlast.  Vlak voor de kerst hebben veel boeren iets  "terug willen doen".  Bij ons in Ommen waren er  4 jonge enthousiaste boerinnen  die hun kwaliteiten bij elkaar gegooid hebben. om iets moois te organiseren... Volgens mij is het gelukt!  Ik ben trots op die jonge boerinnen!  Ik mocht hier een filmpje van maken.  met hetzelfde doel als zij hadden... Om van te GENIETEN!  Zie hier de GENIET-trekkers !  Geniet ervan !  En van deze gelegenheid maken we gebruik  om u alvast een goed 2023 toe te wensen!  Met veel momenten  om van te GENIETEN ! 
TE TE veel stikstof.... Stikstof . Het is een mooi goedje.  Maar het is er TE veel.  En overal waar TE voor staat is niet goed he?  Behalve TEVREDEN.  Dat weten we allemaal.  Van onze grootmoeders en grootvaders.  Dus er moet wat aan gedaan worden... Alles in rep en roer.  Want er is al TE lang niets aan gedaan.  En zo langzamerhand  is er een TE groot probleem.  Het neemt alles mee.  De natuur, de bouw, onze huizen, onze wegen, ons leven. Alles.  Althans dat wordt er gezegd.  Maar wat is waar?  Weet jij het ?  De echte waarheid?  Iedereen heeft zijn of haar eigen waarheid.  Met of zonder gedegen onderzoek.  Met of zonder eigen belang. Met of zonder doorzichtigheid.  Maar we gaan er wat aan doen!  We hebben een dader:   "De boeren!"  Zij zijn het probleem  en gaan dit oplossen!  Dat is fijn!  Want dan kunnen we verder.  Ook met al het andere waar TE  voor staat. TE veel vliegen naar TE verre reizen. TE veel eten wat van ver komt en  TE veel bewerkt is. TE veel verpakkingen om

De levensreis van Dora 149: van kalfje naar koe.

VOORAF:  De levensreis  van Dora, (waar deze blog over gaat,) op onze boerderij staat niet op zichzelf. Het zou model kunnen staan  voor heel veel koeien-levens. Regulier en biologisch, groot en klein Ja, zelfs voor alle dierenlevens op boerderijen! Onze boerderij is niet beter als een andere. Iedere boerderij heeft z'n eigen werkwijze. Maar heus, iedere boerderij geeft net zo veel  zorg en aandacht aan zijn/haar dieren,  als wij! Dat is waar! Ik kan het weten, want ik zie het overal om me heen,  in mijn eigen boerenomgeving. Er wordt zoveel geschreven en beslist  over boeren en boerderijen. Niet alles met respect en waarheidsgetrouw. Dit doet de sector geen recht, de mensen die er werken pijn. "Wie vraagt er nog naar achtergronden i.p.v. een eigen mening/verhaal voorop te stellen?" "Wie denkt er eerst nog goed na  over de gevolgen van  zijn/haar woorden/daden/beslissingen ?  Daarom vraag ik: "Laten we met mee